Rapport om luftfartsulykke på Høyland, Hå kommune i Rogaland 30. april 2016 med Airbus Helicopters AS 350 B3, LN-OSG.
Luftfart rapport 2018/10
Den 30. april 2016 ble et Airbus Helicopters AS 350 B3 benyttet til ferdighetskontroll (profiency check, PC). Kontrollanten hadde briefet øvelsene som skulle gjennomføres. Fra lav høyde koplet kandidaten, ved en feiltakelse, ut hydraulikken og helikopteret begynte å rotere. Helikopteret landet hardt og rotor slo i bakken, men ble stående oppreist. Ingen personskade.
Undersøkelsen har ikke avslørt tekniske forhold som kan ha forårsaket tap av kontroll over helikopteret. Helikopteret ble operert utenfor de begrensninger som er angitt i helikoptertypens flygehåndbok.Tapet av kontroll skjedde i lav hover, noe som ga svært små marginer for å korrigere kandidatens feil. Som en følge av havariet oppstod brann. Helikopterets brannsikkerhet etter uhell av denne typen er en del av undersøkelsen, og rapporten har en tilrådning til EASA, og en tilrådning til AIRBUS/SAFRAN Helicopter Engines.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2018/13T
Den 30. april 2016 var AS 350 B3, LN-OSG utsatt for en ukontrollert landing som medførte at hovedrotorbladene slo i bakken og i helikopterets halebom. Motoren fortsatte å gå etter at friturbinen hadde kastet turbinbladene. Turbinbladene ble kastet etter at motorens reduksjonsgearboks ble ødelagt, og friturbinen ble frikoblet og akselererte forbi den hastigheten den var konstruert for å tåle. Konsekvensen ble at varme eksosgasser trengte ut i motorrommet, og det oppstod brann.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Airbus Helicopters i samarbeid med Safran Helicopter Engines arbeider for å finne tekniske løsninger for AS 350 helikoptre med Arriel 2 motorer så vel som andre helikoptertyper som har tilsvarende Arriel motorinstallasjoner. Hensikten med dette arbeidet må være å finne måter å redusere risikoen for brannutvikling etter ulykker hvor turbinbladene har separert fra friturbinhjulet.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2018/14T
Den 30. april 2016 var AS 350 B3, LN-OSG utsatt for en ukontrollert landing som medførte at hovedrotorbladene slo i bakken og i helikopterets halebom. Motoren fortsatte å gå etter at friturbinen hadde kastet turbinbladene. Turbinbladene ble kastet etter at motorens reduksjonsgearboks ble ødelagt, og friturbinen ble frikoblet og akselererte forbi den hastigheten den var konstruert for å tåle. Konsekvensen ble at varme eksosgasser trengte ut i motorrommet, og det oppstod brann.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at EASA vurderer muligheten av å gjøre endringer som utvikles av Airbus Helicopters i samarbeid med Safran Helicopter Engines obligatoriske.
Fakta
Sted | Hå, Rogaland |
Hendelsesdato | 30.04.2016 |
ICAO flyplassindikator | ENZV |
Luftfartøy | Airbus Helicopter AS 350 B3 Ecureuil |
Operatør | Pegasus Helicopter AS |
Reg. merke | LN-OSG |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Rogaland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Turboprop/turboshaft, Single-engine |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |