Report on air accident at Høyland, Hå municipality in Rogaland 30 April 2016 involving Airbus Helicopters AS 350 B3, LN-OSG
Luftfart rapport 2018/10 eng
On 30 April 2016 an Airbus Helicopters AS 350 B3 was used in connection with a proficiency check. The flight examiner had briefed the flight. From low altitude, the candidate, by a mistake disconnected the hydraulic power and the helicopter started to rotate. The helicopter landed hard and the rotor hit the ground, but he helicopter came to a still in the upright position. No persons were injured.
The investigation has not revealed technical conditions that may have caused loss of control over the helicopter. The helicopter was operated beyond the limitations specified in the helicopter type flight manual. The loss of control occurred in low hover, which gave very small margins to correct the mistake of the candidate. As a result of the accident, a fire occurred. The helicopter's fire safety in accidents of this type is a part of the investigation, and the report has a recommendation to EASA, and a recommendation to AIRBUS / SAFRAN Helicopter Engines on this matter.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2018/13T
Den 30. april 2016 var AS 350 B3, LN-OSG utsatt for en ukontrollert landing som medførte at hovedrotorbladene slo i bakken og i helikopterets halebom. Motoren fortsatte å gå etter at friturbinen hadde kastet turbinbladene. Turbinbladene ble kastet etter at motorens reduksjonsgearboks ble ødelagt, og friturbinen ble frikoblet og akselererte forbi den hastigheten den var konstruert for å tåle. Konsekvensen ble at varme eksosgasser trengte ut i motorrommet, og det oppstod brann.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Airbus Helicopters i samarbeid med Safran Helicopter Engines arbeider for å finne tekniske løsninger for AS 350 helikoptre med Arriel 2 motorer så vel som andre helikoptertyper som har tilsvarende Arriel motorinstallasjoner. Hensikten med dette arbeidet må være å finne måter å redusere risikoen for brannutvikling etter ulykker hvor turbinbladene har separert fra friturbinhjulet.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2018/14T
Den 30. april 2016 var AS 350 B3, LN-OSG utsatt for en ukontrollert landing som medførte at hovedrotorbladene slo i bakken og i helikopterets halebom. Motoren fortsatte å gå etter at friturbinen hadde kastet turbinbladene. Turbinbladene ble kastet etter at motorens reduksjonsgearboks ble ødelagt, og friturbinen ble frikoblet og akselererte forbi den hastigheten den var konstruert for å tåle. Konsekvensen ble at varme eksosgasser trengte ut i motorrommet, og det oppstod brann.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at EASA vurderer muligheten av å gjøre endringer som utvikles av Airbus Helicopters i samarbeid med Safran Helicopter Engines obligatoriske.
Fakta
Sted | Hå, Rogaland, Norway |
Hendelsesdato | 30.04.2016 |
ICAO flyplassindikator | ENZV |
Luftfartøy | Airbus Helicopter AS 350 B3 Ecureuil |
Operatør | Pegasus Helicopter AS |
Reg. merke | LN-OSG |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Rogaland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Single-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |