Rapport om luftfartsulykke 10 km nordvest for Grimstad, Aust-Agder 21. juni 2018 med Hugehes HU 369 D, OH-HNX operert av Heliwest OY
Luftfart rapport 2019/08
Under skanning av en kraftlinje 21. juni 2018 traff helikopteret en kryssende kraftlinje med hovedrotoren. Tre av lederne på 132 kV linjen ble kuttet. Helikopteret fortsatte videre og lander på Gullknapp (ENGK).
Ingen av de to om bord ble skadet og helikopteret ble kun påført moderate skader. Ulykken var imidlertid svært nær ved å bli et totalhavari. Flere barrierer sviktet i forbindelse med ulykken og besetningen var avhengig av å oppdage den kryssende linjen i tide visuelt for å unngå kollisjon. Havarikommisjonen mener at varselskilt montert på stolpene kan utgjøre en ekstra sikkerhetsbarriere og gir en sikkerhetstilråding om dette.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2019/01T
Den 21. juni 2018 fløy OH-HNX, et helikopter fra Heliwest, gjennom en kryssende kraftlinje og kuttet alle de tre lederne. Faren for kollisjon med kryssende linjer er høyst reell i forbindelse med helikopterarbeid i lav høyde langs kraftlinjer. Dette illustreres blant annet ved at Agder Energi Nett i løpet av seks måneder hadde tre hendelser i forbindelse med arbeid langs nettselskapets linjenett. Sverige og Finland har innført krav til fysisk merking av kraftlinjer før de krysses av luftspenn. SHT mener slik merking i vesentlig grad kan hindre faren for kollisjon.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Luftfartstilsynet innfører krav til fysisk merking av kryssende linjer i Norge.
Fakta
Sted | 10 km nordvest for Grimstad, Aust-Agder |
Hendelsesdato | 21.06.2018 |
Luftfartøy | McDonnell Douglas MD-369 |
Operatør | Heliwest OY, Finland |
Reg. merke | OH-HNX |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Aust-Agder |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |