Rapport om luftfartsulykke ved Gjølstad flyplass, Kongsvinger 21. januar 2020 med Dyn Aéro MCR01-ULC, LN-YWE

Luftfart rapport 2021/11

Ulykken skjedde i forbindelse med en utsjekkstur på mikrofly. Eleven og instruktøren trente landinger etter at begge hadde hatt noen måneders opphold uten flyging. På siste innflyging landet de for langt inn på rullebanen slik at de fikk problemer med å stoppe. I et forsøk på å ta av igjen traff de to parkerte biler som sto parkert for nærme rullebanen og endte deretter opp på jorde på nordsiden av flystripa. Da flyet traff det ujevne underlaget tippet det over på ryggen. Instruktøren omkom og eleven ble lettere fysisk skadet. Flyet fikk betydelig skader. Undersøkelsen har vist at det ble ikke fløyet en standard landingsrunde, sjekklister ble ikke brukt, flaps ble ikke satt for landing og flyet landet halvveis inn på rullebanen. Flyturen var ikke planlagt i tilstrekkelig grad og manglet en grundig briefing av viktige momenter som landingsrunder, landingsteknikk, siktepunkt og avbrutt landing. I tillegg var det ikke gjort en vurdering av egne ferdigheter før turen ved bruk av NLF/Sportsflyseksjonens sikkerhetskort.

Havarikommisjonen mener at instruktørens begrensede erfaring på flytypen og lave kontinuitet som instruktør bidro til ulykken. I tillegg kan høy alder ha påvirket begge pilotene negativt. Det er identifisert flere områder for sikkerhetsforbedring hos NLF/Sportsflyseksjonen. Sikkerhetssystemet til NLF/Sportsflyseksjonen er et godt utgangspunkt for sikker mikroflyging, men det er behov for innskjerping av holdninger til og etterlevelse av regelverket i miljøet. Det er også behov for å endre krav i sikkerhetssystemet for typeutsjekk og kontinuitet for mikroflyinstruktører. Havarikommisjonen fremmer en sikkerhetstilråding til NLF/Sportsflyseksjonen knyttet til disse forholdene.

Publisert 02.12.2021

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Luftfart nr. 2021/08T

21. januar 2020 havarerte mikroflyet LN-YWE under landing på Gjølstad flyplass, Kongsvinger. Instruktøren og eleven gjennomførte flytypeutsjekk og ulykken inntraff etter tap av kontroll i et forsøk på å ta av igjen. Instruktøren omkom i ulykken og eleven ble lettere skadet. Undersøkelsen har vist at instruktørens begrensede erfaring på typen og lave kontinuitet som instruktør bidro til ulykken.

Statens havarikommisjon (SHK) tilrår at Norsk Luftsportforbund (NLF) Sportsflyseksjonen etablerer nye krav til typeutsjekk og kontinuitet for instruktører på mikrofly.

Fakta

Sted Kongsvinger flystripe Gjølstad
Hendelsesdato 21.01.2020
Luftfartøy Mikrolett luftfartøy
Operatør Phoenix Mikroflyklubb
Reg. merke LN-YWE
Flygeforhold VMC
Fylke Innlandet
Type hendelse Luftfartsulykke
Type flyging Privat (klubb)
Kategori luftfart Mikrolett luftfartøy
Flykategori Landfly, Single-engine, Stempelmotor
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart