Rapport om sjøulykke Finnøyglimt - LNIM forlist på Sletta nord for Haugesund 7. oktober 2011
Sjøfart rapport 2014/09
Sent på kvelden 7. oktober 2011 forliste bulkskipet Finnøyglimt på Sletta nord for Haugesund. Kapteinen omkom, mens matrosen og maskinisten kom seg om bord i en mob-båt og ble senere plukket opp av et annet fartøy.
SHT undersøkelse konkluderer med at Finnøyglimt sannsynligvis tok inn vann gjennom utette lasteluker. Lastelukene var ikke terset, og forlig trim førte til at mengden grønn sjø inn over dekk var spesielt stor. Vanninntrengingen førte sannsynligvis til at sandlasten i lasterommets aktre del forskjøv seg. Da Finnøyglimt passerte Tømmerflua ved 23 – tiden kan fartøyet ha hatt en slagside på 3,5°. Slagsiden og den forlige trimmen økte etter hvert som fartøyet tok inn stadig mer vann. Til slutt mistet fartøyet oppdriften og sank øst for Ramnsholmene.
SHT mener Finnøyglimt var designet med lasterommet plassert for langt fram. Dette førte til at fartøyet fikk forlig trim ved homogen lasting. Videre avdekket undersøkelsen at det ikke var fast praksis å terse lastelukedekslene før avgang. SHT mener at fartøyets minimale bemanning også kan ha påvirket forberedelsene til seilasen og ført til at dekslene ikke ble terset.
Etter forliset engasjerte Havarikommisjonen SINTEF for å undersøke sandens egenskaper. En sentral konklusjon fra SINTEF’s rapport er at sanden hadde den egenskapen at den ville «liquefy», dvs. at det ville bli dannet et sjikt med redusert friksjon mellom sandpartiklene når den ble tilført fuktighet. Dette innebærer at dersom fuktinnholdet i sanden kom opp i 11,5 % og fartøyet rullet, ville sanden kunne forskyve seg til tross for at den er trimmet plan. Avskiper hadde ikke foretatt slike undersøkelser og hadde dermed ikke grunnlaget for å kunne informere fartøyets besetning om denne faren slik regelverket krever.
SHT fremmer i denne rapporten tre sikkerhetstilrådinger. Første sikkerhetstilråding rettes til avskiper om å undersøke egenskapene til produktene som skipes fra deres anlegg og for øvrig å følge bestemmelsene i den til enhver tid gjeldende forskrift om last på lasteskip og lektere med hensyn til å informere skip om lastens egenskaper. Den andre sikkerhetstilrådingen rettes til Sjøfartsdirektoratet om å utrede omfanget av problemet med at avskiper ikke informerer skip om lastens egenskaper, og å iverksette relevante tiltak for å sikre at bestemmelsene i gjeldene forskrift om frakt av last overholdes. Videre tilrås Sjøfartsdirektoratet å vurdere sin forvaltningspraksis relatert til fastsettelse av sikkerhetsbemanning ved å klargjøre begrepet «dagordning».
For øvrig viser SHT's rapport til tidligere tilråding SJØ nr. 2012/04T hvor SHT tilrår Sjøfartsdirektoratet å pålegge lasteskip som ikke har stabilitetsberegninger foretatt på godkjent program å fremskaffe ny fullstendig trim – og stabilitetsdokumentasjon, til tilråding SJØ nr. 2012/05T hvor SHT tilrår Sjøfartsdirektoratet å innføre bestemmelser om maksimal forlig trim / minimum baughøyde, til tilråding SJØ nr. 2012/07T hvor SHT tilrår Sjøfartsdirektoratet å bevisstgjøre næringen om faremomentene knyttet til mangelfull sikring av luker, og til tilråding SJØ nr. 2010/24T hvor SHT tilrår Sjøfartsdirektoratet å spesifisere omfanget av sikkerhetsstyrings-system for lasteskip med bruttotonnasje under 500.
Finnøyglimt. Foto: Tor Erlend Gjærde
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/17T
SHTs undersøkelse av forliset med lasteskipet Finnøyglimt 7. oktober 2011 har vist at sand (0 - 8 mm) som skipes fra anlegget til NCC Roads AS i Helle har den egenskapen at den kan «liquefy» når fuktighetsinnholdet overstiger en viss grense. Dette kan føre til at last som skipes fra anlegget kan forskyve seg under transport dersom det ikke tas adekvate forholdsregler.
Statens havarikommisjon for transport tilrår NCC Roads AS å undersøke egenskapene til produktene som skipes fra deres anlegg, og sikre at bestemmelsene i det til enhver tid gjeldende regelverk om frakt av last i bulk ivaretas ved å informere skip som laster disse produktene.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/18T
SHTs undersøkelse av forliset med lasteskipet Finnøyglimt 7. oktober 2011 har vist at avskiper ikke hadde utredet sandens egenskaper og ikke informert skipet om faren for at lasten kunne “liquefy” ved et visst fuktighetsnivå. SHT antar at bestemmelsene i gjeldende forskrift om last på lasteskip og lektere med hensyn til å utrede og informere om lastens egenskaper, kan være ukjent også for andre avskipere. Konsekvensen av dette kan være at skipenes besetning ikke tar de forholdsreglene lasten eventuelt krever.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Sjøfartsdirektoratet å utrede omfanget av problemet og iverksette relevante tiltak for å sikre at bestemmelsene i gjeldende forskrift om last på lasteskip og lektere overholdes.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/19T
SHTs undersøkelse av forliset med lasteskipet Finnøyglimt 7. oktober 2011 har vist at Sjøfartsdirektoratet ved utstedelse av bemanningsoppgaver benytter begrepet «dagordning» for å beskrive en tilstand som gir rederiet anledning til å redusere bemanningen. Ettersom begrepet «dagordning» ikke er formelt definert kan dette føre til at rederiet reduserer bemanningen på feil premisser.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Sjøfartsdirektoratet å vurdere sin praksis relatert til fastsettelse av sikkerhetsbemanning i henhold til forskrift 18. juni 2009 nr. 666 om bemanning av norske skip og forskrift 27. april 1999 nr. 537 om vakthold på passasje- og lasteskip, ved å klargjøre begrepet «dagordning».
Fakta
Sted | Sletta, nord for Haugesund |
Hendelsesdato | 07.10.2011 |
Ulykkeskategori | Forlis |
Område | Norsk territorialfarvann |
IMO-nummer | 5341849 |
Fartøyets navn | Finnøyglimt |
Type hendelse | Dødsulykke, Forskyvning av last |
Type fartøy | 3 - Bulkskip |
Register | NOR |