Rapport om sjøulykke Sjøbas JR, LK5314, mann over bord i Skorbøfjorden, Selje, 27. oktober 2013

Sjøfart rapport 2014/04

En 46 år gammel fisker druknet etter å ha bli dratt over bord under setting av en teinelenke. Ulykken skjedde i Skorbøfjorden, Selje den 27. oktober 2013 omtrent kl.1058. Alenefiskeren drev kombinert garn og teinefiske om bord i en 35 fots sjark.

Det er mest sannsynlig at en løkke av lenketauet hektet seg rundt den forulykkedes høyre legg og at han derfor ble dratt over bord. Dette kan ha vært mens han stod i styrbord hjørne på akterdekket eller mens han gikk opp på garnrenna. I begge tilfeller stod han rett ved tauverk som løp over bord.

De viktigste læringspunktene fra ulykken gjelder tiltak som kan redusere faren for å bli dratt over bord under fiske. SHT har i en tidligere undersøkelse, sjøulykke med Fiskenes LLKI vest for Vikna 24.mars 2012, gitt to sikkerhetstilrådinger som også er relevant for denne ulykken. Disse er:

  • Eiere av sjarker og andre fiskebåter bør innføre varige, fysiske tiltak som hindrer faren for at fiskerne blir dratt over bord under fiske. Med andre ord er det nødvendig å innføre tiltak slik at fiskerne fysisk er adskilt fra løpende tauverk og fiskeredskap.
  • Sjøfartsdirektoratet, i samarbeid med næringen, forsknings- og andre kompetente miljø, bør vurdere tiltak som bidrar til å gi fiskebåtrederne støtte og påtrykk til å iverksette fysiske/arrangementsmessige barrierer som kan hindre ulykker ved fiske- og fangstarbeid.

Illustrasjon av sannsynlig forlop Sjøbas jr
Bilder av dekket til sjarken med illustrasjon av to sannsynlige posisjoner der den forulykkede kan ha blitt hektet fast i lenketauet og dratt over bord. I begge posisjonene stod vanligvis den forulykkede rett ved tauverk som løp over bord. Illustrasjon: SHT

Fakta

Sted Skorbøfjorden i Selje
Hendelsesdato 27.10.2013
Ulykkeskategori Personskade
Område Norsk territorialfarvann
Fartøyets navn Sjøbas JR
Type hendelse Dødsulykke, Fall over bord
Type fartøy 6 - Fiske-/ fangstfartøy
Register NOR

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori