Rapport om luftfartsulykke ved Reinsvoll flyplass i Innlandet fylke 28. august 2023 med Christen Eagle II, LN-TBN

Luftfart rapport 2025/08

Mandag 28. august 2023 havarerte et Christen Eagle II småfly i skogen ca. 550 meter sør av rullebanen på Reinsvoll. Både flyger og passasjer omkom i ulykken.

Flyet tok av kl. 1817, og etter en rundtur på ca. 30 minutter over Toten returnerte de til Reinsvoll hvor de fløy noen enkle akrobatikk-manøvre over flyplassen. Etter den siste manøveren fortsatte de sørover i 2–3 km før de svingte tilbake mot flyplassen. På dette tidspunktet har vitner beskrevet at de hørte motoren fuske i 2–3 sekunder før den igjen gikk normalt. Rett sør av flyplassen svingte de vestover i en vid venstresving før de fløy inn mot flyplassen på nytt fra sørvest. På vei inn mot flyplassen har vitner forklart at flyet plutselig satte nesen ned mot bakken. Tre av vitnene mener å ha hørt et smell rett før flyet gikk ned. Flyet ble funnet havarert i skogen ca. 550 meter sør av terskel til rullebane 34 på Reinsvoll.

Havarikommisjonen har gjort grundige undersøkelser av tekniske, operative og menneskelige faktorer uten å kunne gi entydige forklaringer for hvorfor flyet, i henhold til vitner, plutselig gikk fra å fly på samme flygehøyde til at nesen på flyet gikk brått ned og at det deretter havarerte. 

Basert på hvor flyet var og i hvilken høyde, mener SHK at den brå nedstigningen ikke har vært en del av normal manøvrering. Manøveren kan ha vært utilsiktet eller et resultat av problemer med flyet. Ved et eventuelt motorbortfall vil en slik nedstigning være nødvendig for å etablere beste glidehastighet. De tekniske undersøkelsene har ikke avdekket feil med motor, tenning eller drivstoffsystemet men SHK kan likevel ikke utelukke at et problem kan ha vært tilstede. Undersøkelsen har vist at det ikke var mangel på drivstoff da flyet havarerte.

Funn på havaristedet gjør at SHK mener propellen roterte og motoren gikk da flyet traff bakken, men det er ikke mulig å fastslå hvilken effekt motoren gav. Hvis motoren stoppet i forbindelse med smellet som ble hørt kan flygeren ha fått start på den igjen, men for sent til å kunne unngå at de traff trærne. En slik situasjon ville krevd mye av oppmerksomheten til flygeren. Med en passasjer i forsetet kan begrenset sikt til instrumenter samtidig ha gjort det utfordrende å analysere et eventuelt motorproblem. Begrenset sikt fremover kan også ha bidratt til at flygeren for sent har oppdaget hindringene, i form av trær, foran flyet. 

Det gis ingen sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.

Oversiktsbilde over ulykkesstedet.jpg
Ulykkesstedet. Foto: SHK

Publisert 02.07.2025

Fakta

Sted Reinsvoll flyplass
Hendelsesdato 28.08.2023
ICAO flyplassindikator ENRV
Luftfartøy Øvrige lette motorfly
Operatør Privat
Reg. merke LN-TBN
Flygeforhold VMC
Fylke Innlandet
Hendelsestype Luftfartsulykke
Type flyging Privat
Kategori luftfart Lett, fly (< 5 700kg)
Flykategori Landfly, Single-engine, Stempelmotor
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart