Rapport om undersøkelse av sjøulykke Star Ismene - LANT5, Nantong Kina 16. desember 2008
Sjøfart rapport 2010/11
Statens havarikommisjon for transport har gjennomført en sikkerhetsundersøkelse i forbindelse med en arbeidsulykke om bord i lasteskipet Star Ismene 16. desember 2008, mens skipet lå til ankers i Nantong, China. Under arbeid med peiling av bunkers- og ballasttanker ble to besetningsmedlemmer liggende bevisstløse på et repos i nedgangen til et av lasterommene. Etter ulykken ble det foretatt målinger som viste at oksygeninnholdet i rommet hvor ulykken skjedde var 5,9 %. Undersøkelsen har avdekket bakenforliggende sikkerhetsproblemer knyttet til designløsningen som innebærer at nedgangene til lasterommene må entres for å få tilgang til blant annet peilerørene. Undersøkelsen har videre avdekket sikkerhetsproblemer i forbindelse med designet av anlegget for ventilasjon og tørking av lasterommene. I likhet med andre av rederiets skip er Star Ismene designet slik at gangpassasjer og andre rom som benyttes av besetningen også benyttes som kanaler for ventilasjons- og tørkeanlegget.
Plantegning som skjematisk viser arrangementet for tørking av last. Avfuktet luft føres gjennom gangpassasjen på styrbord side, gjennom lasterommene og tilbake gjennom gangpassasjen på babord side til avfuktingsanlegget i forkant av innredningen akter.
Det ikke er gjennomført risikoanalyser som vurderer personsikkerhet i forhold til disse skipsspesifikke løsningene verken i designfasen eller senere under driften av skipet. De operasjonelle utfordringene disse designløsningene medfører er ikke tilfredsstillende håndtert i skipets sikkerhetsstyringssystem.
Havarikommisjonen adresserer sikkerhetstilrådninger til henholdsvis rederiet, Sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/31T
Tilsynsmyndigheten gjennomførte revisjoner av rederiets og skipets sikkerhetsstyringssystem uten å avdekke at styringssystemet ikke håndterte de operasjonelle utfordringene som følger av skipets spesielle anlegg for ventilasjon og tørking av lasterommene. På bakgrunn av revisjonene fikk rederiet og skipet utstedt sertifikater som verifikasjon på at sikkerhetsstyringssystemet var funnet i overensstemmelse med kravene i ISM-koden selv om systemet ikke var tilstrekkelig skipsspesifikt.
SHT tilrår Det Norske Veritas å vurdere prosessen som ligger til grunn for utstedelse og verifikasjon av ISM-sertifkater med sikte på å identifisere og iverksette tiltak som gir DNV som tilsynsmyndighet bedre muligheter til å avdekke avvik fra forutsetningen om at sikkerhetsstyringssystemene skal være tilpasset de enkelte rederiene og skipene.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/30T
Valget av design bærer preg av å løse behovet for ventilasjon og tørking av last, men uten at det er blitt tilstrekkelig vektlagt at systemet skal opereres på en måte som ivaretar besetningens sikkerhet. I henhold til skipssikkerhetsloven skal skip prosjekteres, bygges og utrustes på en slik måte at det gir betryggende sikkerhet for liv og helse, men verken byggeforskriften eller andre forskrifter gitt i medhold av loven stiller krav om at rederiet skal gjennomføre risikoanalyser under prosjekteringsfasen. Konsekvensen av dette kan være at effektive sikkerhetsbarrierer ikke bygges inn og at personsikkerhet dermed i for stor grad blir avhengig av organisatoriske forhold knyttet til operasjon av skipet.
SHT tilrår Sjøfartsdirektoratet å vurdere å innføre krav om at det skal gjøres risikoanalyser i designfasen slik at løsninger som medfører store operasjonelle utfordringer kan unngås.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/29T
Star Ismene er, i likhet med andre av rederiets skip, designet med et anlegg for ventilasjon og tørking av lasterommene, der gangpassasjer og andre rom som benyttes av besetningen også benyttes som luftekanaler for lasterommene. Luftkvaliteten i disse rommene vil variere fra å kunne være god til å kunne være helsefarlig avhengig av om luker og dører er åpne eller lukket, om ventilasjons- og tørkeanlegget er i drift eller ikke og lastens egenskaper. Ettersom denne kompleksiteten ikke er adressert i sikkerhetsstyringssystemet har skipets besetning ikke vært bevisst på hvilke deler av skipet som til enhver tid er å betrakte som lukket rom.
SHT tilrår rederiet å gjennomgå sikkerhetsstyringssystemet slik at det tilpasses det skipsspesifikke. Dette kan inkludere risikoanalyser basert på designet. På grunnlag av analysene bør det vurderes om det er behov for designendringer eller om det kan innføres operative prosedyrer og andre tiltak som ivaretar besetningens sikkerhet.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/28T
Star Ismene er designet slik at adkomsten til rommene mellom lastelukene går via reposene i nedgangene til lasterommene. Generelt er lasterom å betrakte som lukkede rom som det kan være farlig å entre, og dette innebærer i praksis at tilgjengeligheten til disse rommene er redusert ved nødssituasjoner, og i forhold til rutinemessige oppgaver.
SHT tilrår rederiet å foreta designendringer slik at det ikke er nødvendig å entre nedgangene til lasterommene for å komme til rommene mellom lastelukene på Star Ismene og eventuelt andre av rederiets skip med samme arrangement.
Fakta
Sted | Nantong, Kina |
Hendelsesdato | 16.12.2008 |
Ulykkeskategori | Personskade |
Område | Annet lands territorialfarvann |
IMO-nummer | 9182966 |
Fartøyets navn | Star Ismene |
Type hendelse | Entring av lukket rom, Person-/arbeidsulykke |
Type fartøy | 2 - Kombinertskip |
Register | NIS |