Report on investigation of marine accident, Langeland LDJB3, founder in the Kosterfjord, Sweden 31 July 2009
Sjøfart rapport 2012/08 eng
Early in the morning on July 31st 2009, in rough weather, the cargo ship MV Langeland founded in the Kosterfjord outside the west-coast of Sweden. Langeland had a crew of six on board, who all died in the accident. The combination of heavy weather and inadequate buoyancy in the forward part of the ship are presumed to be contributing factors to the loss.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2012/04T
Havarikommisjonens undersøkelse har avdekket at Langelands stabilitetsberegninger var unøyaktige og foretatt uten vurdering av langskips trim. Konsekvensen av dette var at fartøyet ble bygget med for lite reserveoppdrift og med forre lasteromskott plassert for langt forut, og at fartøyets overlevelsesevne i forhold til å motstå langskips lastforskyvning dermed var betydelig redusert.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Sjøfartsdirektoratet pålegger lasteskip som ikke har stabilitetsberegninger foretatt på godkjent program å fremskaffe ny fullstendig trim – og stabilitetsdokumentasjon.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2012/05T
På det tidspunkt Langeland ble bygget (i 1971) var det bestemmelser om maksimal forlig trim / minimum baughøyde i teoretisk fullasttilstand med homogen last, men tilsvarende krav finnes ikke i dagens regelverk for lasteskip. Konsekvensen av dette er at fartøy som er bygget / vil bli bygget etter at denne bestemmelsen ble fjernet (i 1987), kan ha blitt / vil kunne bli designet med tilsvarende konstruksjonsfeil som Langeland.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Sjøfartsdirektoratet gjeninnfører bestemmelser for lasteskip om maksimal forlig trim / minimum baughøyde for lastetilstander med homogen last.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2012/06T
Undersøkelsen av forliset med Langeland viser at fartøyets lettskipsdata har blitt vesentlig endret siden fartøyet ble bygget (i 1971), såkalt alderstillegg, og det har ikke blitt gjennomført krengeprøver eller deplasementsmålinger som kunne ha avdekket dette. Konsekvensen av dette er at fartøyets stabilitetsdokumentasjon, som skal benyttes til å foreta operasjonelle vurderinger, var upålitelige.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Sjøfartsdirektoratet innfører bestemmelser om regelmessige krengeprøver eller deplasementsmålinger for lasteskip, på linje med de bestemmelsene som allerede finnes for visse passasjerskip og fiskefartøy.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2012/07T
Forliset med Langeland viser at sikring av luker har en særdeles sikkerhetskritisk funksjon. SHT har grunn til å anta at manglende skalking av luker forekommer på flere fartøy, men kan ikke fastslå det eventuelle omfanget av denne praksisen verken i det aktuelle rederiet eller generelt i den norske lasteskipsflåten.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Sjøfartsdirektoratet sørger for en bevisstgjøring rundt faremomentene som kan knyttes til manglende sikring av luker.
Fakta
Sted | Kosterfjord, Sweden |
Hendelsesdato | 31.07.2009 |
Ulykkeskategori | Forlis |
Område | Annet lands territorialfarvann |
Fartøyets navn | Langeland |
Type hendelse | Kantring, Dødsulykke, Forskyvning av last |
Type fartøy | 4 - Stykkgodsskip |
Register | NIS |