Rapport om undersøkelse av sjøulykke Clipper Sund LAIR6 personulykke Antwerpen 6. september 2011

Sjøfart rapport 2013/03

Tirsdag 6. september 2011 kl. 0115 oppsto det en eksplosjon på dekk om bord på den norske kjemikalietankeren Clipper Sund ved kai i Antwerpen. En mann omkom av skadene han ble påført i forbindelse med eksplosjonen.

Eksplosjonen oppstod som følge av reaksjon mellom to inkompatible laster.

Fartøyet var lastet med mono nitro benzene, salpetersyre og anilin.  Etter at losseoperasjonene var avsluttet befant det seg anilin i fartøyets babord drip-tray og salpetersyre i fartøyets dreneringsline, kun adskilt med en enkelt kuleventil.

Undersøkelsen konkluderer med at de utløsende forholdene som førte til eksplosjonen var at matrosen som var alene på dekk ved ulykkestidspunktet har forårsaket åpning av kuleventilen som skilte anilin og salpetersyre. De inkompatible lastene reagerte umiddelbart og forårsaket varme- og gassutvikling. Matrosen forsto etter all sannsynlighet at noe var galt og reagerte med å stenge ventilen for å begrense omfanget av skadene. Dette førte tvert i mot til at gassene i dreneringslinen ikke lenger kunne unnslippe. Trykket i røret økte raskt og forårsaket en eksplosjon.

Undersøkelsen har hatt som mål å avdekke de bakenforliggende årsakene til hvordan åpning av en enkelt ventil kunne føre til en slik ulykke. Fokuset i undersøkelsen har vært rettet mot design, operasjonelle forhold og regelverk.

Gjeldende regelverk, relevante industristandarder og klasseselskapets tolkning av disse tillot at fartøyets drip-tray var direkte koblet på fartøyets dreneringsline, kun adskilt med en kuleventil. I Clipper Sunds tilfelle var drip-trayene ikke bare tilknyttet dreneringslinen, men derigjennom også lastetank 5C. Havarikommisjonen retter en sikkerhetstilrådning til Det Norske Veritas og Sjøfartsdirektoratet i tilknytning til dette hvor det foreslås hhv. endring av gjeldende klasseregelverk og fortolkning av IBC-koden.

Rederiet hadde ikke utført fartøysspesifikke risikovurderinger av laste- og losseoperasjoner som burde ha ligget til grunn for innføring av risikoreduserende tiltak herunder utarbeidelse av nødvendige planer, prosedyrer og instrukser. Rederiet opplyser om at de har gjennomført en rekke tiltak på fire søsterfartøy for å hindre liknende ulykker i fremtiden. Havarikommisjonen retter allikevel en sikkerhetstilrådning til rederiet knyttet til gjennomføring av risikovurderinger av laste- og losseoperasjoner og etablering av nødvendige operasjonsprosedyrer basert på disse.

Dagens regelverk gir i svært stor grad rederiet frihet til selv å velge hvordan de gjennomfører risikostyringen. Det stilles ikke spesifikke krav til hvordan farer om bord skal avdekkes og hvordan risikovurderinger skal gjennomføres. Regelverket gir i så måte rederiet lite støtte for å gjennomføre gode risikovurderinger og derigjennom sette rederiet i stand til å iverksette relevante tiltak.
Havarikommisjonen er ikke kjent med kvaliteten på risikostyringsarbeidet i andre rederier, men tatt i betraktning at de samme kravene til dette arbeidet stilles til små og enkle rederiorganisasjoner så vel som til store rederiorganisasjoner ser SHT ikke bort fra at kvaliteten kan variere betydelig. Det rettes en sikkerhetstilrådning til Sjøfartdirektoratet om å kartlegge status for rederienes risikostyringsarbeid med tanke på ytterligere målretting av arbeidet  med retningslinjer/guidelines for å bistå rederiene å etablere en tilfredsstillende risikostyring.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2013/10T

Rederiet hadde ikke gjennomført og dokumentert risikovurderinger av laste- og losseoperasjonene om bord. Dette resulterte i mangelfulle planer og redusert fokus på sikkerhetsaspektet knyttet til strippeoperasjoner.

Havarikommisjonen tilrår rederiet gjennom en risikovurdering av den totale lasthåndteringen om bord og med bakgrunn i avdekket risiko å vurdere eksisterende planer, prosedyrer og sjekklister og gjennomføre nødvendige tiltak. Dette arbeidet bør gjennomføres i tett samarbeid med besetningene om bord.

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2013/11T

Dagens nasjonale og internasjonale regelverk stiller ikke spesifikke krav til hvordan farer om bord skal avdekkes og hvordan risikovurderinger skal gjennomføres. Retningslinjer/guidelines knyttet til myndighetskravene kunne bidratt til å sikre at rederiet gjennomførte risikovurderinger av laste- og losseoperasjonen. Sjøfartsdirektoratet arbeider både nasjonalt og internasjonalt med utarbeidelse av retningslinjer knyttet til risikovurderinger.

Havarikommisjonen tilrår Sjøfartsdirektoratet å kartlegge status for rederienes risikostyringsarbeid med tanke på ytterligere målretting av arbeidet med retningslinjer/guidelines for å bistå rederiene med å etablere en tilfredsstillende risikostyring.

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2013/12T

Drip-tray er lite omtalt i eksisterende regelverk og blir ikke vurdert av Det Norske Veritas med tanke på segregering. I Clipper Sunds tilfelle var drip-trayene tilknyttet fartøyets dreneringsline. Dette førte til at åpning og stenging av en kuleventil medførte eksplosjon i fartøyets dreneringsline. Gjennom tilknytningen til dreneringslinen var drip-trayene også tilknyttet lastetank 5C, noe som førte til at denne tanken ikke var segregert i henhold til intensjonen i koden og representerte en latent fare.

Havarikommisjonen retter en sikkerhetstilråding til Det Norske Veritas om å endre sitt regelverk og sin praksis slik at det stilles krav til at åpne systemer, så som drip-tray, skal være tilrettelagt for segregering på lik linje med lukkede tank- og rørsystemer.

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2013/13T

Drip-tray er lite omtalt i eksisterende regelverk. I Clipper Sunds tilfelle var drip-trayene tilknyttet fartøyets dreneringsline. Dette førte til at åpning og stenging av en kuleventil medførte eksplosjon i fartøyets dreneringsline. Gjennom tilknytningen til dreneringslinen var drip-trayene også tilknyttet lastetank 5C, noe som førte til at denne tanken ikke var segregert i henhold til intensjonen i koden og representerte en latent fare.

Havarikommisjonen retter en sikkerhetstilråding til Sjøfartsdirektoratet om å arbeide for at det blir vedtatt en fortolkning til IBC-koden gjennom IMO om at åpne systemer, så som drip-tray, skal være tilrettelagt for segregering på lik linje med lukkede tank- og rørsystemer.

Fakta

Sted Antwerpen, Belgia
Hendelsesdato 06.09.2011
Ulykkeskategori Personskade
Område Annet lands territorialfarvann
IMO-nummer 9375977
Fartøyets navn Clipper Sund
Type hendelse Brann/eksplosjon, Dødsulykke, Person-/arbeidsulykke, Teknisk svikt, fremdrift eller hjelpemaskineri
Type fartøy 1 - Tankskip
Register NIS

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori