Rapport om sjøulykke - kollisjon mellom Clipper Quito LAPW7 og Lurongyu 71108 i Gulehavet 12. oktober 2015
Sjøfart rapport 2017/03
Clipper Quito gjorde en vikemanøver til styrbord da de oppfattet at fiskebåten Lurongyu 71108 endret sin kurs til styrbord. Dette var imidlertid ikke nok for å unngå at de to fartøyene kolliderte. En av de fem personene om bord i den forliste fiskebåten antas omkommet. Havarikommisjonen vurderer at følgende faktorer hadde størst betydning for sammenstøtet: • Fiskebåten hadde vikeplikt, men hadde ikke observert tankskipet. • Tankskipet la ikke til rette for en tilstrekkelig vid passeringsavstand i det de lot fiskebåten komme uforholdsmessig nær seg. • Tankskipet unnlot å advare fiskebåten når situasjonen ble kritisk. • Kapteinen om bord i Clipper Quito ble ikke varslet da den kritiske situasjonen utviklet seg. Undersøkelsen av denne sjøulykken har ikke avdekket områder hvor Havarikommisjonen anser det som nødvendig å fremme nye sikkerhetstilrådinger, men oppfordrer rederiet til å følge opp sikker navigasjon og brosamarbeid, samt krisesituasjoner og varslingsrutiner.
Fakta
Sted | Gulehavet |
Hendelsesdato | 12.10.2015 |
Ulykkeskategori | Kollisjon |
Område | Annet lands territorialfarvann |
IMO-nummer | 9630755 |
Fartøyets navn | Clipper Quito / Lurongyu 71108 |
Type hendelse | Dødsulykke, Forsvunnet/savnet fartøy, Kollisjon (mellom to fartøyer eller liknende) |
Type fartøy | 1 - Tankskip / 6 - Fiske-/ fangstfartøy |
Register | NIS / Ikke registrert |