Report on marine accident - Hugin, collision in Harstad on 16 February 2017

Sjøfart rapport 2018/02 eng

16 February 2017 a charter-RIB collided with the fountain Selsbanes Seil in Harstad harbour. 11 persons ended up in the water. Everybody was rescued, but two persons sustained serious injuries. The AIBN has assessed multiple conditions concerning the operating company, the RIB and the process around the establishment of Selsbanes Seil.

A local RIB-company had taken on bringing 21 tourists on a sightseeing tour in the waters around Harstad.

The accident occured on their way back from the trip. Two RIBs were coming towards Harstad harbour when one of them collided with a floating fountain. 10 of the 11 passengers and the driver ended up in the water approx. 150 m. from shore.

The investigation has shown that the RIB was on a collision course with the fountain for seven seconds without the skipper becoming aware of this before the collision. The visibility of the fountain, the field of vision from the helm position and the skipper’s situational awareness contributed to this.

Harstad municipality had not reported the fountain to the Norwegian Notices to Mariners (Efs), despite the fact that this was one of the conditions of its approval. The fountain had therefore not been included in nautical charts. The investigation has revealed that delays or failure to report projects to Efs is a general problem.

The operating company was unable to provide a declaration of conformity or other form of documentation proving that the boat complied with the applicable design requirements. The Norwegian Maritime Authority carried out an audit of the company following an incident in 2015, but did not uncover this.

There is room for improvement of the operator’s safety management system, particularly in terms of route planning, maintenance of life jackets and updating of nautical charts.

The current competence requirements for drivers of small high-speed passenger boats do not focus on the skills required to operate safely at high speeds.

The AIBN submits a total of three safety recommendations as a result of this investigation.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2018/01T

Havarikommisjonens undersøkelse av ulykken med Hugin 16. februar 2017 har vist at operatørselskapets sikkerhetsstyringssystem var mangelfullt på enkelte områder og at rutiner ikke var tilstrekkelig implementert.

Statens havarikommisjon for transport tilrår B&B Touring å revidere sitt sikkerhetsstyringssystem med fokus på å utarbeide og implementere sikkerhetsrutiner tilpasset selskapet og deres aktiviteter.

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2018/02T

Havarikommisjonens undersøkelse av ulykken med Hugin 16. februar 2017 har avdekket at fartøyet mest sannsynlig ikke oppfylte kravene til sikt fra førerposisjonen. Det er produsert og solgt flere Ring Powercraft RIB 1050 med CE-merking som mest sannsynlig ikke oppfyller kravet til siktlinje både i Norge og resten av Europa.

Statens havarikommisjon for transport tilrår Sjøfartsdirektoratet å undersøke fartøy av typen Ring Powercraft RIB 1050, og eventuelt ta nødvendige grep ovenfor eiere og forhandlere av disse fartøyene i Norge samt iverksette varslingsrutine mot andre europeiske myndigheter.

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2018/03T

Havarikommisjonens undersøkelse av ulykken med Hugin 16. februar 2017 har vist at dagens kompetansekrav ikke fokuserer på at førere av hurtiggående små passasjerfartøy har de nødvendige ferdighetene til å trygt føre fartøy i høy hastighet. 

Statens havarikommisjon for transport tilrår Sjøfartsdirektoratet å innføre særskilte kompetansekrav for å føre hurtiggående fartøy med inntil 12 passasjerer.

Fakta

Sted Harstad harbour
Hendelsesdato 16.02.2017
Ulykkeskategori Kontaktskade
Område Norsk territorialfarvann
Fartøyets navn Hugin
Type hendelse Kontaktskade med kai, bro eller liknende, Passasjerulykke
Type fartøy 9 - Diverse

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori