Rapport om sjøulykke med cruiseskipet Viking Polaris sørøst for Kapp Horn, 29. november 2022

Sjøfart rapport 2023/06

Den 28. november 2022 oppstod en hendelse med en av Viking Polaris Zodiac-er i Antarktis, hvor en passasjer ble skadet og en havnet i sjøen. Som følge av dette måtte skipet avbryte cruiset for å foreta en medisinsk evakuering. Den 29. november 2022 var fartøyet derfor på vei over Drakestredet fra Antarktis til Ushuaia, da det ble truffet av en brytende bølge rett sørøst for Kapp Horn. Ulykken førte til at syv lugarvinduer knuste og ga påfølgende store ødeleggelser i de aktuelle lugarene. En passasjer omkom og åtte ble skadet. Undersøkelsen har vist at fartøyet ble truffet av en brytende bølge som i kombinasjon med fartøyets kurs og hastighet førte til at vinduene knuste. På ulykkestidspunktet hadde ikke besetningen forutsetninger for å forutse risikoen forbundet med at en brytende bølge ville treffe så høyt opp på skipssiden med så stor kraft og utfordre vinduenes tåleevne. Undersøkelsen har videre vist at trykket fra den brytende bølgen var langt høyere enn det vinduene var designet for. Det er ikke identifisert regler for skip eller skipsvinduer som hensyntar effekten av brytende bølger mot skutesiden.

Havarikommisjonen mener at vinduene var underdimensjonert, og at gjeldende regler for designtrykk for vinduer lokalisert i denne posisjonen gir for lave verdier til å kunne motstå trykklaster fra brytende bølger innenfor regelverkets gyldighetsområde.

I Drakestredet og andre områder med tilsvarende værforhold vil det være en sannsynlighet for brytende bølger som må hensyntas ved operasjon i disse farvannene. Viking Polaris og søsterskipet Viking Octantis vil kunne bli eksponert for brytende bølger opp langs siden dersom de opereres med sidesjø i sterkt økende vind. Havarikommisjonen vurderer at et robust design som tar høyde for brytende bølger vil være en nødvendig barriere for å redusere sannsynligheten for skader i skipssiden. Slik vinduene er dimensjonert i dag vil de ikke kunne tåle trykket fra alle brytende bølger innenfor regelverkets gyldighetsområde. 

Publisert 29.11.2023

Oppdatering 7. februar 2024

I denne undersøkelsen har USA vært berørt stat i henhold til sjøloven, paragraf 474. Statens havarikommisjon (SHK) har vært den ledende undersøkelsesmyndighet. Personell fra the United States Coast Guard (USCG) Activities Europe har deltatt og bistått SHK gjennom undersøkelsen. USCG har utarbeidet et “Final Action Memo” som inkluderer kommentarer til SHK rapporten. Dette memoet kan lastes ned til høyre på denne siden eller via USCGs nettside.    

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2023/07T

Den 29. november 2022 var cruiseskipet Viking Polaris på vei fra Antarktis til Ushuaia i Argentina da en brytende bølge traff skipet i siden sørøst for Kapp Horn. Syv lugarer fikk vinduene knust, og en passasjer omkom og åtte ble skadet.

Undersøkelsen har vist at sjøforholdene som rådet da ulykken skjedde var innenfor sjøtilstandene definert i bølgescatterdiagrammet fartøyet skulle være designet for. Videre identifiserte undersøkelsen ingen vesentlige feil i skipets designunderlag som kunne ha påvirket utfallet av hendelsen. Imidlertid er det avdekket at dimensjonerende minimumskrav i IACS klasseregler, inkludert DNVs, ikke gir et resulterende minimumstrykk dimensjonert for å tåle en brytende bølge. Havarikommisjonen mener at vinduene ikke var dimensjonert for kraften fra denne brytende bølgen, og at gjeldende IACS regelverk og internasjonale krav og standarder gir for lave verdier for å kunne motstå trykklaster fra brytende bølger innenfor regelverkets gyldighetsområde.

Statens havarikommisjon tilrår DNV å fremme problemstillingen i «International Association of Classification Societies (IACS)» for å sikre at alle klasseregler, uavhengig av klasseselskap, utvikles for å inkludere krav som tar høyde forbrytende bølger mot skutesiden. Dette må også reflekteres i DNVs eget regelverk.

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2023/08T

Den 29. november 2022 var cruiseskipet Viking Polaris på vei fra Antarktis til Ushuaia i Argentina da en brytende bølge traff skipet i siden sørøst for Kapp Horn. Syv lugarer fikk vinduene knust, og en passasjer omkom og åtte ble skadet.

I Drakestredet og i området ulykken skjedde blåser det med vindstyrker som vil kunne gi brytende bølger en betydelig andel av året. Under disse vindforholdene vil sjøen bygge seg opp og Viking Polaris og søsterskipet Viking Octantis vil derfor kunne bli eksponert for brytende bølger i siden. Havarikommisjonen vurderer at et robust design som tar høyde for brytende bølger vil være en sterkere barriere enn kun operasjonelle tiltak. Slik vinduene er dimensjonert i dag vil de ikke kunne tåle trykket fra alle brytende bølger innenfor regelverkets gyldighetsområde.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet, som har det overordnede ansvaret for sjøsikkerheten for norske fartøy, å sikre at Viking Expedition Ship II LTD foretar forsterkninger som sikrer at brytende bølger ikke gir ødeleggelser på vinduer på de to eksisterende ekspedisjonsfartøyene.

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2023/09T

Den 29. november 2022 var cruiseskipet Viking Polaris på vei fra Antarktis til Ushuaia i Argentina da en brytende bølge traff skipet i siden sørøst for Kapp Horn. Syv lugarer fikk vinduene knust, og en passasjer omkom og åtte ble skadet.

I Drakestredet og i området ulykken skjedde blåser det med vindstyrker som vil kunne gi brytende bølger en betydelig andel av året. Under disse vindforholdene vil sjøen bygge seg opp og Viking Polaris og søsterskipet Viking Octantis vil derfor kunne bli eksponert for brytende bølger i siden. Havarikommisjonen vurderer at et robust design som tar høyde for brytende bølger vil være en sterkere barriere enn kun operasjonelle tiltak. Slik vinduene er dimensjonert i dag vil de ikke kunne tåle trykket fra alle brytende bølger innenfor regelverkets gyldighetsområde.

Statens havarikommisjon tilrår Viking Expedition Ship II LTD i samarbeid med Wilhelmsen Ship Management (Norway) AS å foreta forsterkninger som sikrer at brytende bølger ikke gir ødeleggelser på vinduer på de to eksisterende ekspedisjonsfartøyene.

Fakta

Sted Sørøst for Kapp Horn
Hendelsesdato 29.11.2022
Ulykkeskategori Hardtværskade
Område Internasjonalt farvann
IMO-nummer 9863209
Fartøyets navn Viking Polaris
Type hendelse Dødsulykke, Hardtværskade, Passasjerulykke
Type fartøy 5 - Passasjerskip-ferjer
Register NIS