Delrapport 1 – Temaundersøkelse om ulykker med ungdom på lett motorsykkel

Vei rapport 2025/04

Denne rapporten bygger på undersøkelser av fire dødsulykker med lett motorsykkel i 2024, der førerne var 16–17 år gamle. Ulykkene fant sted i Færder, Aurskog-Høland, Indre Østfold og Tjeldsund kommune, og gir et unikt innblikk i risikofaktorene som preger de yngste motorsykkelførerne. Selv om hver ulykke har sine særtrekk, viser den samlede analysen et tydelig mønster av gjentakende sikkerhetsproblemer som både handler om trafikantenes atferd og erfaring, kjøretøyenes tekniske tilstand, veiforhold og effekten av sikkerhetsutstyr.

 
Høy fart i kombinasjon med krevende kurver eller forbikjøring i kryss var en medvirkende faktor i tre av de fire ulykkene. I den fjerde ulykken, der farten trolig var moderat, kom ujevnheter i veibanen som følge av telehiv, overraskende på føreren og utfallet ble fatalt. Dette viser at fart i seg selv ikke alltid er den utløsende årsaken, men at høy fart reduserer muligheten til å kompensere for utfordringer ved veiforhold og tekniske feil og mangler ved kjøretøy.
 
Undersøkelsen peker også på problemer med teknisk tilstand. Tre av motorsyklene, hvorav to var forholdsvis nye, hadde feil eller mangler som påvirket stabilitet og kontroll: slitte kjeder og drev, slitte dekk, feilmonterte hjul, feil dekktrykk og svekket støtdemping. Ungdom har ofte lite erfaring med teknisk kontroll og vedlikehold, og foresatte har en vanskelig og utydelig rolle i å følge opp kjøretøyenes tilstand. Videre er motorsykler unntatt fra periodisk kjøretøykontroll (PKK). Statens vegvesens stikkprøvekontroller fanger heller ikke opp alle tekniske feil og mangler. Dette fremstår som et klart forbedringsområde.
 
Veiforhold bidro til flere ulykker. Risikokurver med begrenset sikt framover og ujevnheter i veibanen medvirket til tre av ulykkene. Sideterreng og rekkverk forverret skadeomfanget i to av ulykkene. Dette viser at infrastruktur som er tilpasset biltrafikk, kan utgjøre en dødelig risiko for motorsyklister når marginene er små.
 
Alle motorsyklistene benyttet klær for motorsykkelkjøring og påbudt hjelm. I tre ulykker, hvor førerne omkom av hodeskader, sviktet hjelmen. Hjelmens hurtigkobling åpnet seg i én ulykke, og i to ulykker klarte ikke hjelmene å ta opp og fordele energien fra støtet. I én ulykke ga ikke ryggbeskytteren i MC-jakken tilstrekkelig beskyttelse. Disse funnene understøtter behovet for skjerpede krav til sikkerhetsutstyr for motorsyklister. Undersøkelsen vekker også bekymring for hjelmegenskaper, spesielt når det gjelder hjelmers evne til å beskytte hodet ved treff mot bakhodet.
 
Samlet sett bekrefter temaundersøkelsen en stor sårbarhet for ungdom på lett motorsykkel. Undersøkelsen viser at unge på lett motorsykkel møter et krevende og sammensatt risikobilde. Høy fart, begrenset erfaring, tekniske feil og mangler, krevende infrastruktur og sårbarhet i sikkerhetsutstyr forsterker hverandre.
 
Forskning på hjernens utvikling har også avdekket at hjernefunksjoner som vurderer risiko og tar stilling til raske og overraskende endringer som krever handling, ikke er ferdig modnet hos tenåringer. Flere av ulykkene viser at strategier som læres i opplæringen ikke alltid blir anvendt. Dette understreker at overgangen fra teoretisk læring til praktisk mestring er særlig sårbar i de første årene som fører. Undersøkelsen indikerer også at både ungdom på lett MC og foresatte undervurderer risiko og tror at de er sikrere i trafikken enn de faktisk er.
 
Gitt ungdoms utfordringer med å vurdere og håndtere risiko, er det urovekkende at de har lov til å kjøre nærmest ubeskyttet på lette motorsykler som kan gå opp mot 120 km/t. Fra et sikkerhetsperspektiv mener SHK at heving av aldergrensen for lett MC er et riktig og viktig tiltak, forutsatt at konsekvensene er grundig utredet og håndtert.
 
Dersom aldersgrensen ikke heves, vil det være nødvendig med en helhetlig, koordinert og omfattende innsats for å forebygge alvorlige ulykker med ungdom på lett motorsykkel. For å redusere ulykkesrisikoen må det gjennomføres tiltak på både trafikant-, kjøretøy-, infrastruktur- og systemnivå.
 
De sentrale funnene gir grunnlaget for flere systemiske læringspunkter som SHK fremmer i form av åtte sikkerhetstilrådinger til organisasjoner og myndigheter med formål om å forbedre sikkerheten. Sikkerhetstilrådingene omhandler heving av aldersgrense for lett MC, bedre opplæring og informasjonsarbeid, utredning av ytterligere krav til sikkerhetsutstyr, tettere oppfølging av teknisk tilstand på lett MC, samt tiltak på veistrekninger med høy ulykkesrisiko for MC.
 
I tillegg peker SHK på flere læringspunkter til trafikanter, foresatte, trafikklærere og andre som følge av temaundersøkelsen.
 
Publisert 10.12.2025

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/13T

Ulykken med en gutt på 16 år på lett motorsykkel på fv. 115 i Aurskog-Høland 8. mai 2024 skjedde da føreren veltet, krysset møtende kjørefelt og traff rekkverksstolpene i yttersving. Undersøkelsen har vist at rekkverkets plassering og utforming medvirket til at skadeomfanget ble så omfattende at føreren omkom. SHK mener at rekkverket ikke nødvendigvis gir tilstrekkelig optisk ledning i kurven sammenlignet med retningsmarkering, samt at MC-beskyttelsessystem kunne vært montert som følge av utforkjøringsrisiko. Statens vegvesens risikokurvemodell har identifisert særlig høy risiko for ca. 111 kurver på fylkesveinettet i Akershus. Disse er kartfestet, og fylkeskommunen er gitt tilgang til kartene.
 
Statens havarikommisjon tilrår Akershus fylkeskommune å gjennomgå risikokurver med rekkverk på fylkesveiene med hensyn til MC-sikkerhet, og vurdere tiltak som gir bedre MC-sikkerhet. Dette vil være grunnlag for tiltaksprioritering.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/14T

Tre av de fire dødsulykkene med ungdom på lett motorsykkel i 2024 skjedde som følge av at motorsyklistene har valgt hastigheter nært egne og fysiske grenser. Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at risikoen for å bli drept eller hardt skadet per kjørte kilometer på lett MC er svært høy. Forskning på hjernens utvikling har avdekket at hjernefunksjoner som vurderer risiko og tar stilling til raske og overraskende endringer som krever handling, ikke er ferdig modnet hos tenåringer. Det er derfor urovekkende at ungdom har lov til å kjøre nærmest ubeskyttet på lette motorsykler som kan gå i opp mot 120 km/t.
 
Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen hever aldersgrensen for lett motorsykkel, forutsatt at konsekvensene er grundig utredet med hensyn til hvordan risikoen kan forskyves til andre kjøretøytyper og hvordan dette eventuelt kan håndteres.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/15T

Undersøkelsene av dødsulykkene med ungdom på lett motorsykkel i 2024 viser at kurvekjøring, forbikjøring og i kryssituasjoner innebærer høy risiko for unge førere. Kurvekjøring med høy fart og liten margin er et kritisk risikoområde som forsterkes av tekniske feil og mangler. Videre er teknisk vedlikehold en avgjørende faktor for sikker kjøring på lett MC. Ungdom har ofte lite erfaring med å vurdere kjede, dekk og bremser. Bruk av sikkerhetsutstyr som beskytter kroppens viktigste områder (hode, rygg, mage og bryst) mot støt, har også stor betydning for sikkerheten. Dette er temaer som bør forsterkes i opplæringen.
 
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å iverksette et arbeid for å revidere læringsmål og/eller aktuelt innhold i læreplan klasse A1, der funnene og læringspunktene fra denne temaundersøkelsen inngår som en del av kunnskapsgrunnlaget.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/16T

Alle motorsyklistene i dødsulykkene med ungdom på lett motorsykkel i 2024 benyttet klær for motorsykkelkjøring i tillegg til påbudt hjelm. I tre tilfeller sviktet hjelmen. Hjelmens hurtigkobling åpnet seg i én ulykke og i to ulykker klarte ikke hjelmene å ta opp og fordele energien fra støtet. I én ulykke ga ikke ryggbeskytteren i MC-jakken tilstrekkelig beskyttelse. Disse funnene understøtter behovet for skjerpede krav til sikkerhetsutstyr for motorsyklister. Undersøkelsen vekker også bekymring for hjelmegenskaper, spesielt når det gjelder hjelmers evne til å beskytte hodet ved treff mot bakhodet.
 
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å iverksette et arbeid for å utrede ytterligere krav til sikkerhetsutstyr som kan gi økt beskyttelse for kroppsdeler som har størst betydning for overlevelse, for førere og passasjerer av motorsykkel.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/17T

Undersøkelsene av dødsulykkene med ungdom på lett motorsykkel i 2024 peker på problemer med teknisk vedlikehold. Tre av motorsyklene, hvorav to var forholdsvis nye, hadde feil eller mangler som påvirket stabilitet og kontroll: slitte kjeder og drev, feilmonterte hjul, feil dekktrykk og svekket støtdemping. Ungdom har ofte lite erfaring med teknisk kontroll og vedlikehold, og foresatte har en vanskelig og utydelig rolle i å følge opp kjøretøyenes tilstand. Videre er motorsykler unntatt fra periodisk kjøretøykontroll (PKK). Statens vegvesens stikkprøvekontroller fanger heller ikke opp alle tekniske feil og mangler. Dette fremstår som et klart forbedringsområde.
 
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å iverksette et arbeid for å revidere regelverk og/eller kontrollmekanismer slik at den tekniske tilstanden på lette motorsykler følges opp tettere.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/18T

Undersøkelsene av dødsulykkene med ungdom på lett motorsykkel i 2024 peker på at veiforhold bidro til flere ulykker. Risikokurver med begrenset sikt framover og telehiv medvirket til tre av ulykkene. Ikke-tilgivende sideterreng og rekkverk forverret skadeomfanget i to av ulykkene. Dette viser at infrastruktur som er tilstrekkelig for biltrafikk, kan utgjøre en dødelig risiko for motorsyklister når marginene er små.
 
A. Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen gjennomgår strekninger med særlig høy ulykkesrisiko for MC, og vurderer tiltak som gir bedre MC-sikkerhet på disse strekningene. Dette vil være grunnlag for tiltaksprioritering.
 
B. Statens havarikommisjon tilrår at Nye Veier AS gjennomgår strekninger med særlig høy ulykkesrisiko for MC, og vurderer tiltak som gir bedre MC-sikkerhet på disse strekningene. Dette vil være grunnlag for tiltaksprioritering.
 
C. Statens havarikommisjon tilrår at fylkeskommunene gjennomgår strekninger med særlig høy ulykkesrisiko for MC, og vurderer tiltak som gir bedre MC-sikkerhet på disse strekningene. Dette vil være grunnlag for tiltaksprioritering.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/19T

Undersøkelsene av dødsulykkene med ungdom på lett motorsykkel i 2024 viser at kurvekjøring, forbikjøring og kryssituasjoner innebærer høy risiko for unge førere. Kurvekjøring med høy fart og liten margin er et kritisk risikoområde som forsterkes av tekniske feil og mangler. Videre er teknisk vedlikehold en avgjørende faktor for sikker kjøring på lett MC. Ungdom har ofte lite erfaring med å vurdere kjede, dekk og bremser. I tillegg har sikkerhetsutstyrets evne til å ta opp og fordele energi direkte betydning for utfallet i ulykker. Dette er temaer som bør forsterkes i informasjonsarbeidet til unge MC-førere og foresatte fra myndigheter og organisasjoner med ansvar for MC-sikkerhet.
 
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å iverksette informasjonsarbeid rettet mot motorsyklister, med særskilt fokus på unge førere og foresatte, der funnene og læringspunktene til trafikanter fra denne temaundersøkelsen inngår som en del av kunnskapsgrunnlaget.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/20T

Undersøkelsene av dødsulykkene med ungdom på lett motorsykkel i 2024 viser at kurvekjøring, forbikjøring og kryssituasjoner innebærer høy risiko for unge førere. Kurvekjøring med høy fart og liten margin er et kritisk risikoområde som forsterkes av tekniske feil og mangler. Videre er teknisk vedlikehold en avgjørende faktor for sikker kjøring på lett MC. Ungdom har ofte lite erfaring med å vurdere kjede, dekk og bremser. I tillegg har sikkerhetsutstyrets evne til å ta opp og fordele energi direkte betydning for utfallet i ulykker. Dette er temaer som bør forsterkes i informasjonsarbeidet til unge MC-førere og foresatte fra myndigheter og organisasjoner med ansvar for MC-sikkerhet.
 
A. Statens havarikommisjon tilrår Norsk Motorcykkel Union (NMCU) å iverksette informasjonsarbeid mer spesifikt rettet mot funnene og læringspunktene til trafikanter i denne temaundersøkelsen.
 
B. Statens havarikommisjon tilrår Trygg Trafikk å iverksette informasjonsarbeid mer spesifikt rettet mot funnene og læringspunktene til trafikanter i denne temaundersøkelsen.
 
C. Statens havarikommisjon tilrår NAF MC å iverksette informasjonsarbeid mer spesifikt rettet mot funnene og læringspunktene til trafikanter i denne temaundersøkelsen.
 
D. Statens havarikommisjon tilrår Motorsykkelimportørenes forening (MCF) å iverksette informasjonsarbeid mer spesifikt rettet mot funnene og læringspunktene til trafikanter i denne temaundersøkelsen.
 
E. Statens havarikommisjon tilrår Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF) å iverksette informasjonsarbeid mer spesifikt rettet mot funnene og læringspunktene til trafikanter i denne temaundersøkelsen.

Fakta

Sted Norge
Hendelsesdato 31.05.2024
Kjøretøy/trafikant MC lett
Type transport Privat transport
Ulykkeskategori Annen ulykke