Rapport om møteulykke mellom betongbil og varebil på fv. 40 i Nore og Uvdal kommune 8. november 2024

Vei rapport 2025/03

Ulykken 8. november 2024 på fv. 40 ved Uvdal mellom en betongbil og en varebil oppstod som følge av at betongbilen fikk skrens i en kurve, snurret på veibanen og deretter veltet over varebilen. Passasjeren i varebilen omkom som følge av ulykken. Veistrekningen var saltet frem til ca. 400 m før kurven, men salttiltaket var avbrutt på grunn av teknisk feil med saltsprederen. Undersøkelsen har vist at friksjonen i kurven var svært lav på ulykkestidspunktet, og at veibanen var dekket stedvis av en tynn ishinne som ikke var synlig for fører (svart is). Både veieier og entreprenør var kjent med at det var glatt veibane på strekningen i forkant av ulykken, men trafikantene ble ikke varslet. Undersøkelsen peker på viktigheten av at veiadministrasjoner har risikoberedskapsplaner for sitt veinett, og sikrer et godt samarbeid med sine entreprenører i håndtering av uforutsette hendelser.

Fartsgrensen på stedet var 70 km/t, og betongbilens hastighet lå 10–20 km/t under dette da betongbilen fikk skrens i kurven. Betongbilføreren så ingen tegn til at det var glatt veibane i kurven. Endringen i føreforholdene kom derfor overraskende på føreren. SHK mener at føreren hadde tilpasset hastigheten til sin forståelse av situasjonen og som forventet av en yrkessjåfør, både med hensyn til føret og den aktuelle kurven.

Entreprenøren hadde gjennomført friksjonsmåling av veistrekningen forbi ulykkesstedet tidligere samme morgen. Friksjonsmålingen lå til grunn for at entreprenøren iverksatte driftstiltak i form av salting på veistrekningen. Veistrekningen var saltet frem til ca. 400 m før kurven, men salttiltaket var avbrutt på grunn av teknisk feil med saltsprederen.

Undersøkelsen har vist at entreprenøren ikke hadde rutiner som beskrev hvilke tiltak som skulle iverksettes ved uforutsette avbrudd i vinterdriftsarbeidet. SHK mener at slike rutiner kunne ha bidratt til en raskere gjenopptakelse av salttiltaket. Aktuelle tiltak kunne vært mekanisk styring av saltsprederen, varsling av trafikanter, samt utkalling av reservepersonell for klargjøring av en annen tilgjengelig saltbil.

Både veieier og entreprenør var kjent med at det var glatt veibane på strekningen i forkant av ulykken. Veieier valgte som følge av dette å varsle skolebusstjenesten. SHK mener det er positivt at fylkeskommunen kombinerte sin rolle som veieier og som ansvarlig for transporttjenester. SHK mener imidlertid at også vanlige trafikanter burde ha blitt varslet i det aktuelle tilfellet.

Fareskilt 116 «glatt kjørebane» i kombinasjon med underskilt 808.151 «slutt på saltet veg» kunne blitt benyttet. Undersøkelsen har imidlertid vist at muligheten for å benytte denne skiltkombinasjonen som følge av avbrudd i vinterdriftsarbeidet, er lite kjent og praktisert. En av årsakene til dette kan være at det ikke har vært praksis for veieiere å varsle trafikanter om endringer i føreforhold. En annen årsak kan være at prosessen for å bruke en slik midlertidig skiltkombinasjon oppfattes som komplisert og uklar.

Det er viktig at veiadministrasjoner har risikoberedskapsplaner for sitt veinett, samt at de sikrer et godt samarbeid med sine entreprenører i håndtering av uforutsette hendelser.  Veiadministrasjoner må sikre at det foreligger en beredskapsplan og/eller en generell arbeidsvarslingsplan for vinterdriftsarbeidet med en tilhørende skiltplan.

I dette tilfellet opphørte salting av veien på grunn av teknisk feil med saltbilen. Endringen i føreforholdene var ikke synlig for trafikantene og kom uten forvarsel. Undersøkelsen peker likevel på noen generelle læringspunkter til trafikanter om å være forberedt på lokale variasjoner i føreforhold.

SHK fremmer tre sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.

Ulykkesstedet.jpg
Ulykkesstedet. Foto: Statens vegvesen

Publisert 16.10.2025

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/10T

Ulykken 8. november 2024 på fv. 40 ved Uvdal mellom en betongbil og en varebil oppstod som følge av at betongbilen fikk skrens i en kurve, snurret på veibanen og deretter veltet over varebilen. Veistrekningen var saltet frem til ca. 400 m før kurven, men salttiltaket var avbrutt på grunn av teknisk feil med saltsprederen. Undersøkelsen har vist at friksjonen i kurven var svært lav på ulykkestidspunktet, og at veibanen var dekket stedvis av en tynn ishinne som ikke var synlig for fører (svart is).

Entreprenøren hadde ikke rutiner som beskrev hvilke tiltak som skulle iverksettes ved uforutsette avbrudd i vinterdriftsarbeidet. Slike rutiner kunne ha bidratt til en raskere gjenopptakelse av salttiltaket. Aktuelle tiltak kunne vært mekanisk styring av saltsprederen, varsling av trafikanter, samt utkalling av reservepersonell for klargjøring av en annen tilgjengelig saltbil.

Statens havarikommisjon tilrår Nordic Road Services AS å etablere rutiner for tiltak ved uforutsette avbrudd i vinterdriftsarbeidet.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/11T

Ulykken 8. november 2024 på fv. 40 ved Uvdal mellom en betongbil og en varebil oppstod som følge av at betongbilen fikk skrens i en kurve, snurret på veibanen og deretter veltet over varebilen. Veistrekningen var saltet frem til ca. 400 m før kurven, men salttiltaket var avbrutt på grunn av teknisk feil med saltsprederen. Undersøkelsen har vist at friksjonen i kurven var svært lav på ulykkestidspunktet, og at veibanen var dekket stedvis av en tynn ishinne som ikke var synlig for fører (svart is).

Endringen i føreforholdene kom overraskende på betongbilføreren. Både veieier og entreprenør var kjent med at det var glatt veibane på strekningen i forkant av ulykken, men trafikantene ble ikke varslet. Trafikanter kan varsles om avbrudd i vinterdriftsarbeid og plutselig endring i føreforhold ved bruk av midlertidige skilt. En skiltplan måtte i så fall vært godkjent av Statens vegvesen. Undersøkelsen har vist at hverken Buskerud fylkeskommune eller entreprenøren hadde utarbeidet en generell arbeidsvarslingsplan eller beredskapsplan for vinterdriftsarbeidet med en tilhørende skiltplan.

Statens havarikommisjon tilrår Buskerud fylkeskommune å sikre at det foreligger en plan for å håndtere uforutsette hendelser i vinterdriftsarbeidet.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/12T

Ulykken 8. november 2024 på fv. 40 ved Uvdal mellom en betongbil og en varebil oppstod som følge av at betongbilen fikk skrens i en kurve, snurret på veibanen og deretter veltet over varebilen. Veistrekningen var saltet frem til ca. 400 m før kurven, men salttiltaket var avbrutt på grunn av teknisk feil med saltsprederen. Undersøkelsen har vist at friksjonen i kurven var svært lav på ulykkestidspunktet, og at veibanen var dekket stedvis av en tynn ishinne som ikke var synlig for fører (svart is).

Trafikanter kan varsles om avbrudd i vinterdriftsarbeid og plutselig endring i føreforhold ved bruk av midlertidige skilt. En skiltplan måtte i så fall vært godkjent av Statens vegvesen. Undersøkelsen har vist at hverken Buskerud fylkeskommune eller entreprenøren hadde utarbeidet en generell arbeidsvarslingsplan eller beredskapsplan for vinterdriftsarbeidet med en tilhørende skiltplan. SHK mener at funnene som er avdekket i undersøkelsen også kan være gjeldende for andre veiadministrasjoner. Det er viktig at veiadministrasjoner har risikoberedskapsplaner for sitt veinett, og sikrer et godt samarbeid med sine entreprenører i håndtering av uforutsette hendelser.

  1. Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å sikre at det foreligger en plan for å håndtere uforutsette hendelser i driftsarbeidet.
  2. Statens havarikommisjon tilrår Nye Veier AS å sikre at det foreligger en plan for å håndtere uforutsette hendelser i driftsarbeidet.
  3. Statens havarikommisjon tilrår fylkeskommunene å sikre at det foreligger en plan for å håndtere uforutsette hendelser i driftsarbeidet.

Fakta

Sted Fv. 40, Uvdal, Nore og Uvdal kommune
Hendelsesdato 08.11.2024
Ulykkestype Møteulykke
Veitype Fylkesvei
Fylke Buskerud
Kjøretøy/trafikant Lastebil, Varebil
Type transport Godstransport
Ulykkeskategori Ulykke m/ kjøretøy over 7500 kg

Rapporter - samme fylke

Rapporter - samme kjøretøytype