Rapport om møteulykke med lastebil og personbil på riksvei 83 i Harstad kommune 3. januar 2023
Vei rapport 2024/01
Ulykken oppstod da en lastebil fikk skrens i en høyrekurve og kolliderte med en personbil på rv. 83 i Harstad kommune. Føreren av personbilen omkom. Undersøkelsen har vist viktigheten av tilpasset kjøreatferd og hastighet på vinterføre. SHK mener at føreropplæringen for tunge kjøretøy bør ha en grundigere tilnærming til sikker kjøring på vinterføre.
Tirsdag 3. januar 2023 ca. kl. 0713 fikk en lastebil på vei sørover fra Harstad på rv. 83 skrens i en høyrekurve, ca. 2 km nord for Tjeldsundbrua. Bakre venstre del av lastebilen kom over i motgående kjørefelt og kolliderte med en personbil. I kollisjonen trengte lastebilens plan og skap inn i personbilens kupé og føreren av personbilen omkom.
På tidspunktet for ulykken var det mørkt, nedbør i form av snø og veien var dekket med snøslaps, med unntak av i kjøresporene. Føreren av lastebilen var lærling i en transportbedrift og hadde hatt førerkort for klasse C (lastebil) i om lag 2 år da ulykken inntraff.
Undersøkelsen har vist viktigheten av tilpasset kjøreatferd og hastighet på vinterføre. SHK mener at førerens hastighetsvalg, plassering i veibanen og bruk av lastebilens ulike bremsesystemer, i kombinasjon med vei- og føreforhold, medvirket til at ulykken inntraff.
Undersøkelsen har vist at de iverksatte vinterdriftstiltakene på strekningen hvor ulykken inntraff var hensiktsmessige og innenfor kravene. Mengden snøslaps kan ikke fastslås med sikkerhet, men sannsynligvis lå det ikke et islag mellom asfalten og snøslapset på ulykkesstedet. Overgang fra nytt til gammelt asfaltdekke kan ha medført at brøytingen fikk ulik effekt på føreforholdene i området hvor ulykken inntraff.
SHK mener at trafikksikkerheten kan økes ved at både den teoretiske og praktiske undervisningen knyttet til førerkortklasse C, samt videre opplæring og oppfølging i bedrift, har en grundigere tilnærming til sikker kjøring på vinterføre. Det er i lys av dette viktig at læreplanen for førerkortklasse C gir tydelige føringer, som igjen kan gjenspeiles i teoribøker og undervisning, slik at elevene tilegner seg tilstrekkelig kompetanse innen området. Undervisningen for tunge kjøretøy, som utøver en stor fare for andre trafikanter, bør blant annet inneholde kjøring på sporete veibane, plassering i veibanen og bruk av ulike typer tilleggsbrems.
SHK fremmer en sikkerhetstilråding som følge av denne undersøkelsen.
Personbilens sluttposisjon. Bildet er tatt etter frigjøringsarbeidet. Foto: Politiet, lysjustert
Publisert 03.01.2024
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2024/01T
Møteulykken mellom en lastebil og en personbil på rv. 83 i Harstad kommune 3. januar 2023 oppstod som følge av at lastebilen fikk skrens og kom delvis over i motgående felt. Føreren av personbilen omkom. Føreren av lastebilen var lærling i en transportbedrift og hadde hatt førerkort for klasse C i 2 år da ulykken inntraff. Undersøkelsen har vist viktigheten av tilpasset kjøreatferd og hastighet på vinterføre. SHK mener at trafikksikkerheten kan økes ved at både den teoretiske og praktiske undervisningen knyttet til førerkortklasse C har en grundigere tilnærming til dette. Det er i lys av dette viktig at læreplanen gir tydelige føringer, som igjen kan gjenspeiles i teoribøker og undervisning, slik at elevene tilegner seg tilstrekkelig kompetanse innen området.
Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen reviderer læreplanen for førerkortklasse C slik at sikker kjøring på vinterføre vektlegges i større grad.
Fakta
Sted | Rv. 83, ved Tjeldsundbrua, Harstad kommune |
Hendelsesdato | 03.01.2023 |
Ulykkestype | Møteulykke |
Veitype | Riksvei |
Fylke | Troms og Finnmark |
Kjøretøy/trafikant | Lastebil, Personbil |
Type transport | Godstransport |
Ulykkeskategori | Ulykke m/ kjøretøy over 7500 kg |