Rapport om møteulykke mellom vogntog og personbil på fylkesvei 24 ved Vallset i Stange kommune, 27. april 2023

Vei rapport 2024/04

Tre personer omkom, og én ble kritisk skadet da en personbil kom over i motgående kjørefelt i en høyrekurve og kolliderte front mot front med et vogntog. SHK kan ikke slå fast hvorfor personbilen kom over i motgående kjørefelt, men undersøkelsen har vist at dersom veien hadde hatt forsterket midtoppmerking på stedet, kunne det ha bidratt til å forhindre ulykken. Kollisjonskreftene i denne ulykken var store, men undersøkelsen har vist betydningen av kjøretøyets passive sikkerhet, effektivt redningsarbeid og god medisinsk behandling for passasjeren som overlevde. I tillegg er det viktig å plassere bilbeltet rett ved hoften og å bruke beskyttelsesnett mellom bagasjerom og kupé.

Ulykkesstedet
Ulykkesstedet. Foto: SHK

Om ettermiddagen torsdag 27. april 2023 kjørte en Volvo FH trekkbil med semitrailer sørover på fv. 24 i Stange kommune i Innlandet. Samtidig kjørte en Volvo V60 personbil med fire personer nordover på fv. 24. På ulykkestidspunktet var det lyst, oppholdsvær og tørr veibane. I en høyrekurve krysset personbilen over i motgående kjørefelt og kolliderte front mot front med trekkbilen. Vogntoget skjøv deretter personbilen foran seg ca. 34 m, før kjøretøyene stanset. I personbilen omkom føreren, passasjeren foran og passasjeren i høyre baksete, mens passasjeren i venstre baksete ble kritisk skadet. Føreren av vogntoget var uskadet.

SHK kan ikke slå fast hvorfor personbilen ikke fulgte veiens linjeføring, kom over i motgående kjørefelt og kolliderte med vogntoget. Det foreligger ikke sikker informasjon om hva som skjedde inne i personbilen de siste sekundene før ulykken. Basert på sammenstilling av faktaopplysningene, vurderer SHK det som mest sannsynlig at et øyeblikks uoppmerksomhet hos føreren av personbilen medvirket til at ulykken kunne skje. Innsovning eller illebefinnende vurderes som mindre sannsynlig.

Alle i personbilen brukte bilbelte. Det var ikke overlevelsesrom foran i bilen, men det var overlevelsesrom i bilen for de to passasjerene i baksetet. Kollisjonskreftene i denne ulykken var imidlertid så store at SHK heller har stilt spørsmål om hvordan det var mulig for én person å overleve, enn hvorfor de andre omkom. Kjøretøyets passive sikkerhet, i tillegg til effektivt redningsarbeid og god medisinsk behandling, bidro til at passasjeren i venstre baksete overlevde, til tross for de store kreftene som var involvert i kollisjonen. Et bedre plassert setebelte ved hoften kunne trolig bidratt til å redusere skadeomfanget til denne passasjeren. Det var montert beskyttelsesnett mellom bagasjerom og kupé, som hindret at bagasje ble kastet framover. Beskyttelsesnettet kunne likevel avlastet bakseteryggen noe mer, dersom det hadde vært festet i henhold til anvisning.

Fartsgrensen var 80 km/t, og veien fremsto som forholdsvis ny. Innlandet fylkeskommune hadde etablert forsterket midtoppmerking (såkalt rumlefelt) på fv. 24, men på grunn av veiens nærhet til boliger, og av hensyn til eventuell støy, var det ikke etablert i området der ulykken skjedde. Basert på undersøkelsen mener SHK at dersom veien hadde hatt forsterket midtoppmerking på stedet, kunne det bidratt til å gjøre føreren oppmerksom på at bilen var på vei over i motgående kjørefelt, slik at han kunne korrigert dette.

Veinormal N302 Vegoppmerking gir adgang til at det enkelte forvaltningsorgan kan bestemme hvilke steder det skal anlegges forsterket midtoppmerking, så lenge fartsgrensen er minimum 70 km/t og veibredden er minimum 7,5 m. Normalen sier ingenting om avstand til bebyggelse. Undersøkelsen har vist at det er varierende praksis blant veiforvalterne på dette området. Forsterket midtoppmerking er et svært kostnadseffektivt trafikksikkerhetstiltak, og SHK mener at føringene i veinormal N302 bør legge opp til at tiltaket benyttes i størst mulig grad. Tydeligere, kunnskapsbaserte føringer i veinormalen vil bidra til å forenkle saksbehandlernes vurdering av dette, eksempelvis av hensyn til støy for nærliggende boliger, samt bidra til en mer enhetlig praksis. SHK mener at de tilfellene hvor det ikke etableres forsterket midtoppmerking, til tross for at veiutforming og fartsgrense ligger til rette for det, må være veloverveide.

Som følge av undersøkelsen fremmer SHK én sikkerhetstilråding til Statens vegvesen knyttet til forsterket midtoppmerking og veinormal N302.

I tillegg ønsker SHK å peke på følgende læringspunkt til trafikanter:

  • Sjekk at bilbeltet er strammet godt nede på hoften.
  • Bruk alltid beskyttelsesnett for bagasje når det er tilgjengelig og fest det i henhold til leverandørens anvisninger.

Publisert 26.06.2024

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2024/13T

Møteulykken mellom en personbil og et vogntog på fv. 24 i Stange 27. april 2023 førte til at tre personer omkom og en person ble kritisk skadet. Undersøkelsen har vist at dersom veien hadde hatt forsterket midtoppmerking på stedet, kunne det bidratt til å gjøre føreren av personbilen oppmerksom på at bilen var på vei over i motsatt kjørefelt, slik at han kunne korrigert dette. Innlandet fylkeskommune hadde etablert forsterket midtoppmerking på fv. 24, men på grunn av veiens nærhet til boliger, og av hensyn til eventuell støy, ble det ikke etablert i området der ulykken skjedde. Veinormal N302 gir adgang til at det enkelte forvaltningsorgan kan bestemme hvilke steder det skal anlegges forsterket midtoppmerking, og undersøkelsen har vist at det er varierende praksis blant veiforvalterne på dette området. Forsterket midtoppmerking er et svært kostnadseffektivt trafikksikkerhetstiltak, og SHK mener det bør være tydeligere, kunnskapsbaserte føringer i N302, slik at tiltaket benyttes i størst mulig grad.

Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen gjennomgår kunnskaps- og erfaringsgrunnlaget og oppdaterer veinormal N302 slik at forsterket midtoppmerking blir et skal-krav, både ved etablering av ny vei og ved reasfaltering, der veibredde og fartsgrense ligger til rette for det.

Fakta

Sted Fv. 24, Vallset, Stange kommune
Hendelsesdato 27.04.2023
Ulykkestype Møteulykke
Veitype Fylkesvei
Fylke Innlandet
Kjøretøy/trafikant Personbil, Vogntog semitilhenger
Type transport Godstransport, Privat transport
Ulykkeskategori Ulykke m/ kjøretøy over 7500 kg

Rapporter - samme fylke

Rapporter - samme kjøretøytype