Rapport om veltulykke med vogntog på E6 i Vuddudalen, Levanger kommune, 24. mai 2023

Vei rapport 2024/05

Ulykken skjedde med et vogntog som fraktet flytende last (lignin). Vogntoget besto av en lastebil med tank og en tilhenger med tankcontainer. På en strekning med flere påfølgende kurver, og i en hastighet omkring fartsgrensen på stedet, kom ligninet i bevegelse slik at sidekreftene fikk tilhengeren til å velte. Føreren mistet deretter kontrollen over lastebilen slik at den veltet og traff siderekkverket i motgående kjørefelt. Føreren omkom som følge av ulykken. Undersøkelsen har vist at tanktilhengeren ikke hadde tilstrekkelig sikkerhetsnivå sett opp mot aktuell last. Tanken på tilhengeren hadde en fyllingsgrad på ca. 30 %, og tanken bestod av et stort, åpent rom. Som følge av undersøkelsen har SHK identifisert et behov for å revidere regelverket når det gjelder transport av flytende last.

24. mai 2023 kjørte et vogntog sørover på E6 i Levanger. Vogntoget, en lastebil med tank og en tilhenger (påhengsvogn) med tankcontainer, var lastet med lignin – et bindemiddel for grusveier. På vei nedover Vuddudalen beveget tilhengeren seg fra side til side på en strekning med flere påfølgende høyre- og venstrekurver. Vogntoget hadde en hastighet på rundt 70 km/t, som var fartsgrensen på stedet. I en venstrekurve veltet tilhengeren i veibanen, og tankcontaineren traff siderekkverket og fjellskjæringen til høyre for veibanen. Tilhengervelten medførte at føreren mistet kontrollen over lastebilen slik at den veltet og traff siderekkverket i motgående kjørefelt. Føreren omkom som følge av ulykken.

Undersøkelsen har ikke avdekket noen tekniske feil med bilen eller tilhengeren av betydning for ulykken. Kurvaturen på ulykkesstedet, sett opp mot vogntogets hastighet, var heller ikke kritisk med tanke på velt. Tanken på tilhengeren var lastet med lignin som utgjorde ca. 30 % av tankens volum, og tanken bestod av et stort, åpent rom. Ligninet hadde en temperatur som tilsa at det var tyntflytende da ulykken skjedde. I de påfølgende kurvene kom ligninet i bevegelse, slik at sidekreftene fikk tilhengeren til å velte i veibanen.

Det er ingen spesifikke krav til transport av væske som ikke er farlig gods (ADR) i forskrift om bruk av kjøretøy (bruksforskriften). ADR-regelverket stiller krav om at frakt av væske ved fyllingsgrad på mellom 20 og 80 % av tankens volum skal utstyres med rominndeling eller skvalpeskott. Undersøkelsen har vist at dersom tanken på tilhengeren hadde vært utstyrt med rominndeling eller langsgående skvalpeskott, eller fyllingsgraden hadde vært slik det er spesifisert i ADR-regelverket, hadde dette redusert bevegelse av ligninet og muligheten for at tilhengeren veltet i veibanen.

SHK mener at tanktilhengeren ikke hadde tilstrekkelig sikkerhetsnivå. Dette satte føreren i en posisjon der han alene skulle håndtere risikoen for velt, med en tank som ikke hadde det nødvendige sikkerhetsnivået sett opp mot aktuell last. Swerock AS har i etterkant av ulykken anskaffet ny tilhenger, en slepvogn med fastmontert tank som tidligere har gått i ADR-transport med seks adskilte rom på tvers av kjøreretningen.

Som følge av undersøkelsen fremmer SHK en sikkerhetstilråding til Statens vegvesen om å revidere bruksforskriften når det gjelder transport av flytende last for å redusere risikoen for velteulykker på vei.

Ulykkesstedet. Foto Politiet.png
Ulykkesstedet. Foto: Politiet

Publisert 02.07.2024

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2024/14T

Ulykken på E6 i Vuddudalen i Levanger 24. mai 2023 skjedde med et vogntog som fraktet flytende last (lignin). Vogntoget besto av en lastebil med tank og en tilhenger med tankcontainer. Tanken på tilhengeren hadde en fyllingsgrad på ca. 30 % av tankens volum, og tanken bestod av et stort, åpent rom. På en strekning med flere påfølgende kurver, og i en hastighet omkring fartsgrensen på stedet, kom ligninet i bevegelse slik at sidekreftene fikk tilhengeren til å velte. Undersøkelsen har vist at tanktilhengeren ikke hadde tilstrekkelig sikkerhetsnivå sett opp mot aktuell last. Det er ingen spesifikke krav til transport av væske som ikke er farlig gods (ADR) i forskrift om bruk av kjøretøy (bruksforskriften).

Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å revidere bruksforskriften når det gjelder transport av flytende last for å redusere risikoen for velteulykker på vei.

Fakta

Sted E6, Vuddudalen, Levanger
Hendelsesdato 24.05.2023
Ulykkestype Veltulykke
Veitype Europavei
Fylke Trøndelag
Kjøretøy/trafikant Vogntog påhengsvogn
Type transport Godstransport
Ulykkeskategori Ulykke m/ kjøretøy over 7500 kg

Rapporter - samme fylke

Rapporter - samme kjøretøytype