Rapport om møteulykke mellom to vogntog på E39 i Heim 16. januar 2024
Vei rapport 2025/01
Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et 24 m vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av feil på bremsetilkoblingen og påfølgende blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget (24 m). Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom. Undersøkelsen avdekket mangler i varslingssystemet for bremsefeil på tilhenger, noe som krever at både kjøretøyprodusentene og Statens vegvesen arbeider for forbedring. Det er også behov for økt førerkompetanse og kvalitet på tungbilkontroller. I tillegg peker undersøkelsen på at veiens sikkerhetsmarginer var for små for møtende lange vogntog.
Undersøkelsen har vist at førerne tilpasset hastigheten inn mot kurven da vogntogene var i ferd med å møtes. Begge kjøretøyene hadde en hastighet rundt 50 km/t i begynnelsen av kurven, samtidig som begge bremset lett på den snødekte veibanen. SHK mener at vogntoget ville holdt seg på sin side gjennom kurven dersom de blokkeringsfrie bremsene (ABS/EBS) på slepvognen hadde vært intakte.
Bremsetilkoblingen på vogntoget hadde flere innvendige feil i ledningsnettet. Føreren fikk ikke tilstrekkelig varsel på dashbordet til å kunne oppfatte og forstå at det var alvorlig feil med slepvognens ABS/EBS.
Dagens regelverk (FN-regulativ nr. 13) muliggjør at kjøretøyprodusenter har forskjellige løsninger for varsling av at tilhengeren mangler ABS/EBS. SHKs tester har vist at produsentene varsler ulikt ved samme bruddkonfigurasjon i tilkoblingen, og at feil detekteres på ulike måter. Dersom det er flere brudd i ledningsnettet til bremsetilkoblingen, blir varslingen spesielt dårlig. Testene har dermed avdekket en stor sårbarhet når det gjelder varsling av tilhengerfeil.
Selv om varslingen til både Scania og de andre kjøretøyprodusentene som SHK har testet, tilfredsstiller dagens regelverk, mener SHK at manglende ABS/EBS på tilhengere må varsles som en alvorlig feil eller mangel, dvs. med rødt varsel.
En eventuell endring av regelverket er imidlertid en prosess som krever internasjonal enighet. Statens vegvesen har foreslått at problemstillingen bør tas opp i Safer-Trucks-programmet i Euro NCAP. Dette kan være et første steg i retning av en eventuell endring av regelverket.
I tillegg bør de ulike kjøretøyprodusentene samles og skape en felles tilnærming til hvordan brudd i bremsetilkoblingen mellom trekkbil og tilhenger skal kontrolleres og varsles. SHK mener også at det er muligheter innenfor dagens regelverk, til å designe varslingen annerledes enn det Scania og andre kjøretøyprodusenter har valgt, og som vil være bedre egnet for å gi føreren beskjed om en alvorlig feil. Samtidig må trekkbilenes begrensede varsling og variasjon i varsler mellom ulike kjøretøyprodusenter kompenseres med økt kunnskap blant førere av tunge kjøretøy, samt økt kvalitet på tungbilkontroller.
Den utløsende faktoren i ulykken kan rettes mot mangel på ABS/EBS-bremser og påfølgende tap av kontroll i kurven. Undersøkelsen har imidlertid også vist at sikkerhetsmarginene på veien i utgangspunktet var for små for en møtesituasjon mellom så lange og tunge kjøretøy sett opp mot kurvatur og veibredde. Simuleringen som SHK har foretatt bekrefter at to 24 m vogntog som følger høyre kantlinje i 30 km/t ikke har klaring i kurven under normale kjøreforhold.
Veistrekningen ble åpnet for modulvogntog i 2020, og den veifaglige vurderingen for tillatelse eller ikke ble lagt til lokal veimyndighet uten fysiske krav til veiens egnethet. Som følge av undersøkelsen stiller SHK spørsmål om veimyndighetene har gjort tilstrekkelige faglige vurderinger når det gjelder hvilke vekter og dimensjoner som skal tillates på deres veier, både for modulvogntog, andre kjøretøy og vogntog.
Som følge av undersøkelsen fremmer SHK syv sikkerhetstilrådinger.
Ulykkesstedet. Foto: Politiet
Publisert 24.01.2025
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/01T
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/02T
Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget. Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.
Bremsetilkoblingen på vogntoget hadde flere innvendige feil i ledningsnettet, som medførte at de blokkeringsfrie bremsene på slepvognen ikke fungerte. Føreren fikk imidlertid ikke tilstrekkelig varsel på dashbordet til å kunne oppfatte og forstå at det var alvorlig feil med slepvognens blokkeringsfrie bremser. Tester har vist at kjøretøyprodusenter varsler ulikt ved samme bruddkonfigurasjon i tilkoblingen, og at feil detekteres på ulike måter. Dersom det er flere brudd i ledningsnettet til bremsetilkoblingen, blir varslingen spesielt dårlig. Testene har dermed avdekket en stor sårbarhet når det gjelder varsling av tilhengerfeil.
Statens havarikommisjon tilrår Bilimportørenes landsforbund å samle relevante medlemsbedrifter i et felles prosjekt for å forbedre varslingen til fører ved avvik i bremsetilkoblingen eller fravær av blokkeringsfrie bremser på tilhenger.
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/03T
Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget. Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.
Bremsetilkoblingen på vogntoget hadde flere innvendige feil i ledningsnettet, som medførte at de blokkeringsfrie bremsene på slepvognen ikke fungerte. Føreren fikk imidlertid ikke tilstrekkelig varsel på dashbordet til å kunne oppfatte og forstå at det var alvorlig feil med slepvognens blokkeringsfrie bremser. Tester har vist at kjøretøyprodusenter varsler ulikt ved samme bruddkonfigurasjon i tilkoblingen, og at feil detekteres på ulike måter. Både lastebilen og slepvognen hadde feil med bremsetilkoblingen både før og etter at de ble kontrollert på utekontroll uten at det ble avdekket. For Statens vegvesen sin kontrollvirksomhet kan tilgang på feildiagnoseutstyr være et viktig bidrag for å avdekke feil med tunge kjøretøy. I tillegg må kontrollørene ha kunnskap om kjøretøyenes mangelfulle varsling av tilhengerfeil.
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å undersøke mulighetene for å forsterke tungbilkontrollørenes feildiagnoseutstyr og øke kunnskapen om ulike trekkbilers varsling om avvik i bremsetilkoblingen eller fravær av blokkeringsfrie bremser på tilhenger.
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/04T
Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget. Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.
Bremsetilkoblingen på vogntoget hadde flere innvendige feil i ledningsnettet, som medførte at de blokkeringsfrie bremsene på slepvognen ikke fungerte. Føreren fikk imidlertid ikke tilstrekkelig varsel på dashbordet til å kunne oppfatte og forstå at det var alvorlig feil med slepvognens blokkeringsfrie bremser. Dagens regelverk muliggjør at kjøretøyprodusenter har forskjellige løsninger for varsling av at tilhengeren mangler ABS/EBS, med påfølgende begrensninger i førerstøttefunksjoner for vogntoget. Selv om varslingen til både Scania og de andre produsentene som SHK har testet, tilfredsstiller dagens regelverk, mener SHK at manglende ABS/EBS på tilhengere må varsles som en alvorlig feil eller mangel, dvs. med rødt varsel. Som et første steg for en eventuell endring av regelverk, kan problemstillingen tas opp i Safer-Truck-programmet i Euro NCAP.
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å foreslå for Euro NCAP sitt Safer-Truck-program å implementere sikkerhetspoeng for trekkbilenes varsling ved bortfall av førerstøttefunksjoner.
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/05T
Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget. Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.
Bremsetilkoblingen på vogntoget hadde flere innvendige feil i ledningsnettet, som medførte at de blokkeringsfrie bremsene på slepvognen ikke fungerte. Føreren fikk imidlertid ikke tilstrekkelig varsel på dashbordet til å kunne oppfatte og forstå at det var alvorlig feil med slepvognens blokkeringsfrie bremser. Dagens regelverk muliggjør at kjøretøyprodusenter har forskjellige løsninger for varsling av at tilhengeren mangler ABS/EBS, med påfølgende begrensninger i førerstøttefunksjoner for vogntoget. Selv om varslingen til både Scania og de andre produsentene som SHK har testet, tilfredsstiller dagens regelverk, mener SHK at manglende ABS/EBS på tilhengere må varsles som en alvorlig feil eller mangel, dvs. med rødt varsel. Som et første steg for en eventuell endring av regelverk, kan problemstillingen tas opp i Safer-Truck-programmet i Euro NCAP.
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å initiere et samarbeid med relevante aktører, inkludert kjøretøyprodusenter og Safer-Truck-programmet under Euro NCAP, for å sikre at manglende ABS/EBS på tilhengere varsles som en alvorlig feil eller mangel – det vil si med rødt varsellys. På bakgrunn av tilbakemeldinger fra dette arbeidet kan det vurderes om problemstillingen på et senere tidspunkt skal løftes inn mot GRVA i WP.29 for en eventuell endring i FN-regulativ nr. 13.
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/06T
Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget. Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.
Sikkerhetsmarginene på veien var små for en møtesituasjon mellom så lange og tunge kjøretøy sett opp mot kurvatur og veibredde. Etter at utbyggingsprosjektet på «E39 Betna–Stormyra» er ferdigstilt og overlevert, er gamle E39 planlagt omklassifisert til fylkesvei. Begrunnelsen for utbyggingsprosjektet var blant annet lav veistandard, trafikksikkerhet lokalt og økt forutsigbarhet spesielt for langdistansetransporten. SHK mener at dette tilsier at bruksklassen på eksisterende vei bør vurderes etter at utbyggingsprosjektet er ferdigstilt.
Statens havarikommisjon tilrår Trøndelag fylkeskommune å gjennomgå og revurdere bruksklasse på gamle E39 mellom Betna og Stormyra når denne omklassifiseres til fylkesvei.
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2025/07T
Møteulykken 16. januar 2024 på E39 ved Heim mellom et vogntog og et modulvogntog oppstod som følge av blokkering av framakslene på slepvognen til vogntoget. Dette medførte at fremre del av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning, og at føreren av modulvogntoget omkom.
Bremsetilkoblingen på vogntoget hadde flere innvendige feil i ledningsnettet, som medførte at de blokkeringsfrie bremsene på slepvognen ikke fungerte. Føreren fikk imidlertid ikke tilstrekkelig varsel på dashbordet til å kunne oppfatte og forstå at det var alvorlig feil med slepvognens blokkeringsfrie bremser. Dagens regelverk muliggjør at kjøretøyprodusenter har forskjellige løsninger for varsling av at tilhengeren mangler ABS/EBS, med påfølgende begrensninger i førerstøttefunksjoner for vogntoget. Dette medfører at tungbilførere må gjøre seg godt kjent med hva den enkelte trekkbil gir av varsler på dashbord, samt kontrollere at ABS-systemet fungerer på tilhenger ved oppstart.
Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen endrer rammeverk for grunn- og etterutdanning for yrkessjåfører, slik at ny kunnskap fra SHKs tungbilundersøkelser blir en del av opplæringen.
Fakta
Sted | E39 Gurålivegen, Heim |
Hendelsesdato | 16.01.2024 |
Ulykkestype | Møteulykke |
Veitype | Europavei |
Fylke | Trøndelag |
Kjøretøy/trafikant | Vogntog modul, Vogntog slepvogn |
Type transport | Godstransport |
Ulykkeskategori | Ulykke m/ kjøretøy over 7500 kg |