Rapport om utforkjøringsulykke med vogntog på riksvei 159 i Lørenskog 14. mai 2021

Vei rapport 2022/03

Ulykken oppstod da et fullastet vogntog punkterte på det venstre hjulet på framakselen i en hastighet på mellom 80 og 90 km/t. Som følge av den eksplosjonsartede punkteringen endret kjøretøyet raskt retning, og det var ikke mulig for føreren å holde vogntoget i eget kjørefelt. Vogntoget kjørte delvis gjennom midtrekkverket og veltet. Førerhuset fikk store deformasjoner i kollisjonen med en brupilar og føreren omkom. Undersøkelsen har lagt vekt på hvordan og hvorfor dekkeksplosjonen oppstod, samt dekkets tilstand og egenskaper. Det er identifisert behov for hyppig og grundig dekkinspeksjon dersom kjøretøy benyttes både på anleggsområder og offentlig vei.

Vogntoget var registrert som terrenggående og hadde kjørt på ulike typer underlag. Dekket som eksploderte var ikke beregnet for kjøring på anlegg med varierende veiunderlag kombinert med kjøring på asfalt. Undersøkelsen har avdekket at små steiner hadde blitt presset inn i dekkets slitebane helt inn til bærelaget på begge framdekkene, samt at det var sprekker i dekkbanen mellom hovedrillene i slitebanen helt inn til stålbeltet. Dette er vanskelig å avdekke ved visuell kontroll, hvis man ikke vet hva man skal se etter (se bilder under). 


Stein som var presset helt inn til stålbeltet på høyre side. Foto SHK


Stein som var presset helt inn til stålbeltet på venstre side. Foto: SHK

Undersøkelsen har vist viktigheten av å være bevisst dekkenes tilstand og egenskaper i relasjon til kjøretøyets bruksområder. For kjøretøy som benyttes både på anleggsområder og offentlig vei er det behov for hyppig og grundig dekkinspeksjon, spesielt på styrende hjul på fremre aksel, for å avdekke skader så tidlig som mulig. Skadepotensialet kan også reduseres gjennom innføring av tekniske løsninger eller førerstøttesystemer for å gjennomføre kontrollert stans med tyngre kjøretøy, dersom et dekk eksploderer på styrende hjul på fremre aksel.

Havarikommisjonen fremmer tre sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.

Publisert 12.05.2022

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2022/09T

Ulykken 14. mai 2021 på rv. 159 i Lørenskog oppstod da et fullastet vogntog punkterte på det venstre hjulet på framakselen i en hastighet på mellom 80 og 90 km/t. Føreren av vogntoget omkom. Som følge av den eksplosjonsartede punkteringen endret kjøretøyet raskt retning mot venstre, og det var ikke mulig for føreren å holde vogntoget i eget kjørefelt. Kjøretøyet var registrert som terrenggående (N3G) og hadde kjørt på ulike typer underlag. SHK mener at skadeomfanget kunne vært redusert gjennom innføring av tekniske løsninger eller førerstøttesystemer for å gjennomføre en kontrollert stans med et tyngre kjøretøy, dersom et dekk eksploderer på styrende hjul på fremre aksel.

Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen fremmer problemstillingene fra denne undersøkelsen i arbeidsgruppen Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (GRVA) under UNECE WP.29, for å bedre sikkerheten på tyngre kjøretøy ved dekkeksplosjon på styrende hjul på fremre aksel.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2022/10T

Ulykken 14. mai 2021 på rv. 159 i Lørenskog oppstod da et fullastet vogntog punkterte på det venstre hjulet på framakselen i en hastighet på mellom 80 og 90 km/t. Føreren av vogntoget omkom. Som følge av den eksplosjonsartede punkteringen endret kjøretøyet raskt retning mot venstre, og det var ikke mulig for føreren å holde vogntoget i eget kjørefelt. Undersøkelsen har avdekket at små steiner hadde blitt presset inn i dekkets slitebane helt inn til dekkets bærelag, samt at det var sprekker i dekkbanen mellom hovedrillene i slitebanen helt inn til stålbeltet. Dekket som eksploderte var ikke beregnet for kjøring på anlegg med varierende veiunderlag kombinert med kjøring på asfalt.

Statens havarikommisjon tilrår at dekkbransjen ved Dekkimportørenes Forening (DIF) informerer sine medlemmer og samarbeidspartnere om viktigheten av å være bevisst dekkenes tilstand og egenskaper i relasjon til kjøretøyets bruksområder, samt behov for hyppig og grundig inspeksjon av dekk. Dette gjelder spesielt på styrende hjul på fremre aksel, dersom kjøretøyet blir brukt både på anleggsområder og offentlig vei.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2022/11T

Ulykken 14. mai 2021 på rv. 159 i Lørenskog oppstod da et fullastet vogntog punkterte på det venstre hjulet på framakselen i en hastighet på mellom 80 og 90 km/t. Føreren av vogntoget omkom. Som følge av den eksplosjonsartede punkteringen endret kjøretøyet raskt retning mot venstre, og det var ikke mulig for føreren å holde vogntoget i eget kjørefelt. Undersøkelsen har avdekket at små steiner hadde blitt presset inn i dekkets slitebane helt inn til dekkets bærelag, samt at det var sprekker i dekkbanen mellom hovedrillene i slitebanen helt inn til stålbeltet. Dekket som eksploderte var ikke beregnet for kjøring på anlegg med varierende veiunderlag kombinert med kjøring på asfalt.

Statens havarikommisjon tilrår at Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), informerer sine medlemmer om viktigheten av å være bevisst dekkenes tilstand og egenskaper i relasjon til kjøretøyets bruksområder, samt behov for hyppig og grundig inspeksjon av dekk. Dette gjelder spesielt på styrende hjul på fremre aksel, dersom kjøretøyet blir brukt både på anleggsområder og offentlig vei.

Fakta

Sted Rv. 159, Lørenskog, Viken
Hendelsesdato 14.05.2021
Ulykkestype Utforkjøringsulykke
Veitype Riksvei
Fylke Viken
Politidistrikt Øst
Kjøretøy/trafikant Vogntog påhengsvogn
Type transport Godstransport
Veiregion Viken
Ulykkeskategori Ulykke m/ kjøretøy over 7500 kg