Rapport om brann i vogntog på E134 i Oslofjordtunnelen 2. august 2021
Vei rapport 2022/05
Mandag 2. august 2021 begynte et vogntog som var på vei ut av Oslofjordtunnelen på Drøbak-siden å brenne. Røyken fra brannen ble ventilert korteste vei ut av tunnelen og brannen ble slokket i løpet av 35 minutter. Ingen personer ble skadet eller fanget i røyken, men tunnelen var stengt i ti dager som følge av brannen. Undersøkelsen har vektlagt hvordan og hvorfor kjøretøyhavariet og den påfølgende brannen oppstod, hvordan brannen utviklet seg og ble håndtert av Vegtrafikksentralen (VTS) og brannvesenet, samt trafikantenes atferd og selvredning i forbindelse med brannen.
Vogntoget med en totalvekt på ca. 28 tonn mistet fremdriften, begynte å brenne og stoppet ca. 60 meter før utkjøringen av Oslofjordtunnelen på Drøbak-siden.
Første antennelse av vogntoget. Skjermbilde: Vegtrafikksentralen, Statens vegvesen
Den tekniske undersøkelsen av trekkvognen tilsier at det oppstod et lagerhavari i krysset i fremre ledd av mellomakselen. Dette medførte at mellomakselen løsnet i fremre flens slik at den påførte skade under trekkvognen før vogntoget stanset. SHK anser følgeskadene av mellomakselhavariet som sannsynlig årsak til brannen.
Fremre ledd av mellomakselen som lå i veibanen bak vogntoget. Foto: SHK
Ventilasjonsprinsippet har blitt endret siden siste store brann i Oslofjordtunnelen i 2017. Det er etablert et nullpunkt i midten av tunnelen, og en anbefalt brannventilasjonsretning til begge sider avhengig av hvor i tunnelen brannen oppstår. SHK mener at beredskapsplanen og retningslinjene fungerte godt for denne hendelsen, til tross for at det var kommunikasjonsutfordringer og ulik situasjonsforståelse mellom brannvesen og VTS i den initiale fasen av brannen.
Undersøkelsen viser også at det er viktig å etablere en god situasjonsforståelse de første minuttene av brannutviklingen, før kameraene dekkes av røyk, og at VTS kan være nødt til å handle i et tidsrom der andre nødetater er under varsling og/eller under utrykning.
På bakgrunn av hendelsen mener SHK at samhandling og god kommunikasjon mellom brannvesen og VTS fortsatt er svært viktig og at det er behov for å gjennomføre realistiske øvelser som ivaretar dette. Videre er det viktig at tunnelens beredskapsplanlegging tar hensyn til at tunge kjøretøy og busser bruker tid og rom til å snu, og at noen trafikanter som kjører inn i tunnelen før den stenges ikke nødvendigvis følger varslingen, men fortsetter å kjøre inn mot en brann.
Statens havarikommisjon fremmer ingen sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.
Publisert 08.07.2022
Fakta
Sted | E134 Oslofjordtunnelen |
Hendelsesdato | 02.08.2021 |
Ulykkestype | Brann i kjøretøy |
Veitype | Europavei |
Fylke | Viken |
Politidistrikt | Øst |
Kjøretøy/trafikant | Vogntog semitilhenger |
Type transport | Godstransport |
Veiregion | Viken |
Ulykkeskategori | Ulykke i tunnel |