Rapport om veitrafikkulykke med personbil mot midtrekkverk på E6 ved Andelva i Eidsvoll kommune 16. juli 2021

Vei rapport 2023/01

Ulykken 16. juli 2021 på E6 nord for Andelva oppstod da en personbil med to personer kolliderte med midtrekkverket i et nød-/driftsåpningsområde hvor en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon. Midtrekkverket delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen, og passasjeren ble påført alvorlige skader. Undersøkelsen har vist at aktiv korrosjon av midtrekkverket, utformet i rusttregt stål, har ført til feiloperering ved drift og vedlikehold av den aktuelle låsen og redusert rekkverkets styrke. Statens havarikommisjon mener at rusttregt stål som materiale ikke egner seg til bruk i veiutstyr i fuktige og saltholdige veimiljø der materialet korroderer. Undersøkelsen har videre vist at det har vært flere mangler relatert til Statens vegvesens innkjøp, godkjenning, gjennomføring og oppfølging av pilotprosjektet med rusttregt stål på E6 mellom Dal og Kolomoen.

Rekkverkslengde gjennom bilen.jpg
En 6 meter lang rekkverkslengde penetrerte personbilen. Foto: Politiet

Den ca. 11 km lange strekningen av E6 mellom Dal og Boksrud ble bygget i 2009–2011, og motorveien ble åpnet for trafikk i november 2011. 

Strekningen var en del av Statens vegvesens utbygging av E6 mellom Gardermoen og Kolomoen, og inngikk i et pilotprosjekt for bruk av rusttregt stål i veiutstyr. Estetikk og design var blant kriteriene som lå til grunn for valg av material, leverandør og utforming av rekkverk.

Mestas driftspersonell som skulle smøre nød-/driftsåpningene, hadde ikke fått opplæring eller tilstrekkelige instruksjoner i hvordan låsekonstruksjonen fungerte, samt hvordan tregheter forårsaket av korrosjon skulle håndteres. Låsekonstruksjonen på nød-/driftsåpningene hadde også svakheter ved designet som kunne medføre falsk låsing som dels var vanskelig eller umulig å oppdage visuelt ved vedlikehold. 

Midtrekkverket stod i et fuktig og saltholdig miljø grunnet salting av strekningen vinterstid. Rekkverkets design bidro også til vann- og saltansamling. Dette påskyndet den aktive korrosjonen av det rusttrege stålet og forhindret at materialet fikk produsert et beskyttende korrosjonssjikt slik som tiltenkt. 

Undersøkelsen har også vist følgende mangler relatert til Statens vegvesens innkjøp, godkjenning, gjennomføring og oppfølging av pilotprosjektet med rusttregt stål:

• Rekkverk i rusttregt stål ble innkjøpt og installert på deler av strekningen uten av det var søkt om og forelå godkjenning fra Vegdirektoratet.

• I forkant av installasjon og godkjenning av midtrekkverket, ble det ikke innhentet dokumentasjon på det rusttrege stålets egnethet til veiutstyr i det aktuelle veimiljøet. 

• Vegdirektoratet ga godkjenning for pilotprosjektet for en strekning på hele 110 km og med prosjektert fartsgrense på 100 km/t på strekningen. Fartsgrensen ble oppjustert fra 100 km/t til 110 km/t i 2015.  

• Statens vegvesen utarbeidet ikke et inspeksjonsprogram som skulle følge opp pilotprosjektet med bruk av rusttregt stål, slik Vegdirektoratets godkjenning forutsatte. 

• Vegdirektoratet fulgte ikke opp at inspeksjonsprogram ble utarbeidet og iverksatt av veieier.

• Dette var et pilotprosjekt, men driftskontrakten spesifiserte ikke at rekkverket var utført i rusttregt stål med behov for spesiell oppfølging og avviksrapportering eller at låsekonstruksjonen i nød-/driftsåpningene ikke hadde vært utprøvd tidligere. 

• Da det ble kjent for Statens vegvesen at det rusttrege stålet ikke dannet en ytre rusthinne som skulle forsinke videre korrosjon, ble det ikke iverksatt tiltak for å sikre rekkverkets styrke.

• Låsekonstruksjonen på nød-/driftsåpningsområdene var designet spesifikt for pilotprosjektet og hadde ikke vært i bruk tidligere. Nød-/driftsåpningsområdene var ikke krasjtestet eller datasimulert.

Statens havarikommisjon fremmer fire sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.

Publisert 18.04.2023

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2023/01T

I utforkjøringsulykken på E6 ved Andelva i Eidsvoll 16. juli 2021 ble passasjeren påført alvorlige skader som følge av at midtrekkverket i rusttregt stål delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen fordi en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon. Undersøkelsen har vist at aktiv korrosjon har ført til svekkelse av drifts-/nødåpninger og redusert rekkverkets styrke. SHK mener at rusttregt stål som materiale ikke egner seg til bruk i veiutstyr i fuktige og saltholdige veimiljø der materialet korroderer.

Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen bytter ut rekkverk i rusttregt stål med rekkverk i galvanisert utførelse på E6 mellom Dal og Kolomoen. Rekkverkets reststyrke, som funksjon av kritisk platetykkelse basert på den aktive korrosjonen, må følges opp frem til rekkverket på strekningen er skiftet ut.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2023/02T

I utforkjøringsulykken på E6 ved Andelva i Eidsvoll 16. juli 2021 ble passasjeren påført alvorlige skader som følge av at midtrekkverket i rusttregt stål delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen fordi en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon. Undersøkelsen har vist at låsekonstruksjonen på nød-/driftsåpningene i midtrekkverket hadde svakheter ved designet som påvirket funksjonen og kunne medføre falsk låsing.
Nød-/driftsåpningsområdene i det nye rekkverket i galvanisert stål som ble påbegynt installert i 2022 på E6 mellom Dal og Kolomoen har samme design på låsekonstruksjonen som den opprinnelige løsningen, men i galvanisert utførelse.

Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen enten skifter ut låseanordningene eller forsikrer seg om at de installerte låseanordningene i nød-/driftsåpningene i midtrekkverket på E6 mellom Dal og Kolomoen fungerer, blir operert og låser seg som tiltenkt. I dette ligger også at nød-/driftsåpningene oppfyller kravene i henhold til N101 Trafikksikkert sideterreng og vegsikringsutstyr (2021).

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2023/03T

I utforkjøringsulykken på E6 ved Andelva i Eidsvoll 16. juli 2021 ble passasjeren påført alvorlige skader som følge av at midtrekkverket i rusttregt stål delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen fordi en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon. Undersøkelsen har vist at Vegdirektoratets godkjenning av pilotprosjektet forutsatte at et inspeksjonsprogram ble utarbeidet av Statens vegvesen Region øst i samarbeid med Bruseksjonen i Vegdirektoratet, men et slikt program ble ikke utarbeidet. Vegdirektoratet fulgte heller ikke opp at inspeksjonsprogram ble utarbeidet og iverksatt av veieier. I godkjenningen fra Vegdirektoratet ble det også stilt krav om at det rusttrege materialet skulle ha samme levetid som galvanisert stål, men leverandøren måtte likevel ikke dokumentere rekkverkets levetid.

Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen som veimyndighet, for pilotprosjekter der nye materialer eller utstyr prøves ut, oppretter nye rutiner som sikrer at spesielle forutsetninger som ligger til grunn for det enkelte pilotprosjektet blir fulgt opp.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2023/04T

I utforkjøringsulykken på E6 ved Andelva i Eidsvoll 16. juli 2021 ble passasjeren påført alvorlige skader som følge av at midtrekkverket i rusttregt stål delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen fordi en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon. Undersøkelsen har vist at i forkant av installasjon og godkjenning av midtrekkverket, ble det ikke innhentet dokumentasjon på det rusttrege stålets egnethet til veiutstyr i det aktuelle veimiljøet. Vegdirektoratet ga likevel godkjenning for pilotprosjektet for en strekning på 110 km med fartsgrense på 100 km/t. SHK mener at ved testing av nye materialer og konstruksjoner må Statens vegvesen sikre at trafikksikkerheten er ivaretatt med hensyn til både aktuell fartsgrense og lengde på strekningen.

Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen som veimyndighet oppretter rutiner for godkjenning av pilotprosjekter som sikrer at utprøving av nye materialer og konstruksjoner begrenses i omfang og utstrekning frem til egnethet er dokumentert og trafikksikkerheten er ivaretatt.

Fakta

Sted E6 nord for brua over Andelva, Eidsvoll, Viken
Hendelsesdato 16.07.2021
Ulykkestype Annen ulykke
Veitype Europavei
Fylke Viken
Kjøretøy/trafikant Personbil
Type transport Privat transport
Ulykkeskategori Annen ulykke

Rapporter - samme fylke

Rapporter - samme kjøretøytype