Rapport om møteulykke mellom to busser på riksvei 110 i Fredrikstad 28. desember 2022

Vei rapport 2023/05

En bussfører omkom og en bussfører ble kritisk skadd som følge av en frontkollisjon mellom to busser i henholdsvis 32 km/t og 35 km/t. Undersøkelsen har vist at den venstre hjørnekonstruksjonen på busser generelt ikke er konstruert med tanke på slike sammenstøt. Det er behov for større kunnskap rundt den totale utfordringen rundt kollisjonssikkerhet med buss.

Fredrikstad Foto SHK.jpg
Foto: SHK

Om morgenen 28. desember 2022 frontkolliderte to like rutebusser fra Vy Buss AS på riksvei 110 ved Fredrikstad bru. Bussene var av type M3 klasse 1 MAN Lion’s city 2013-modell laventre. Den ene bussen var tom uten passasjerer og den andre bussen hadde med seg to passasjerer. Til tross for at bussene kolliderte i lav hastighet, resulterte ulykken i at en fører omkom og en fører ble kritisk skadet. De to passasjerene i den ene bussen ble lettere skadet.

Undersøkelsen har vist at Buss 5 kom fra høyre kjørefelt i nordgående kjøreretning over i midtre kjørefelt og deretter over i motgående kjørefelt i sørgående kjøreretning. Buss 5 frontkolliderte med sin venstre front mot venstre hjørne på Buss 113. Kollisjonshastigheten til Buss 5 var ca. 32 km/t og kollisjonshastigheten til Buss 113 var ca. 35 km/t. 

Samlet sett, er det SHKs vurdering at føreren av Buss 5 på et tidspunkt i løpet av de siste sekundene før sammenstøtet, av ukjent årsak, var ute av stand til å aktivt føre bussen, og at dette førte til sammenstøt med den møtende bussen. SHK har undersøkt, men ikke oppnådd å etablere en forklaring på om det skjedde noe med tilstanden til føreren av Buss 5 de siste 9–10 sekundene før sammenstøtet.

Begge bussene fikk omfattende skader på førerplass i kollisjonen. Utformingen med manglende støtavvisende konstruksjon på bussenes venstre front representerer en generell teknisk utfordring hos flere bussprodusenter. Dette er kritisk for sikkerheten til bussførere ved frontkollisjoner mellom busser med liten overlapp. Tilsvarende utfordringer i busskonstruksjoner var også synlig i ulykkene i Nafstad (2017) og Tangen (2021). SHK mener at bussførere som arbeidstakere bør være bedre beskyttet. 

Nye norske krav til frontkollisjonsbeskyttelse i nye busser trådte i kraft 1. oktober 2023 gjennom forskrift om utforming av løyvepliktig motorvogn. Kravet innebærer en pendeltest der en 1 500 kg tung plate på en pendel slår mot fronten av en buss i rundt 30 km/t. Undersøkelsen har imidlertid vist at venstre hjørne på busser har svakheter i frontkollisjoner med liten overlapp som ikke nødvendigvis vil bli avdekket gjennom ett flatt anslag mot fronten i en pendeltest. 

I lys av de sikkerhetstilrådingene som SHK allerede har gitt gjennom to tidligere undersøkelser og pågående arbeid relatert til kollisjonssikkerhet i buss både i regi av bussbransjen, Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen, fremmer SHK ingen ytterligere sikkerhetstilrådinger med bakgrunn i denne konkrete undersøkelsen. 

Møteulykker der buss er et av de involverte kjøretøyene utgjør imidlertid rundt 2–3 % av alle omkomne i trafikken. SHK mener derfor at det er behov for større kunnskap om de totale utfordringene rundt kollisjonssikkerheten i buss og den påvirkningen dette kan ha på andre trafikantgrupper i møteulykker, og vil med bakgrunn i dette foreta nærmere undersøkelser av temaet kollisjonssikkerhet i buss.

Publisert 14.12.2023

Fakta

Sted Rv. 110, Fredrikstad, Viken
Hendelsesdato 28.12.2022
Ulykkestype Møteulykke
Veitype Riksvei
Fylke Viken
Kjøretøy/trafikant Buss
Type transport Persontransport
Ulykkeskategori Ulykke med buss

Rapporter - samme fylke

Rapporter - samme kjøretøytype