Rapport om møteulykke mellom to busser på fv. 222 ved Tangen i Stange kommune 11. mars 2021

Vei rapport 2022/02

11. mars 2021 kl. 1511 kolliderte to like rutebusser fra Vy Buss AS i en kurve på fv. 222 ved Tangen i Stange kommune. Begge bussene kjørte på oppdrag for Innlandet fylkeskommune. Nordgående buss var uten passasjerer og i sørgående buss satt tre passasjerer. Føreren av den sørgående bussen omkom til tross for lave hastigheter i kollisjonen. Undersøkelsen har vist at gjeldende regelverkskrav til kollisjonsegenskaper i buss ikke er tilstrekkelig for å ivareta førernes sikkerhet. Ingen andre ble skadet i ulykken. Undersøkelsen har vist at Vy Buss AS bør forbedre sin helhetlige tilnærming til sikker kjøring vinterstid. Innlandet fylkeskommune, som oppdragsgiver, veieier og byggherre, bør også legge økt vekt på trafikksikkerhet i utforming og oppfølging av kontrakter for kollektivtransport.

Dagen før ulykken hadde Meteorologisk institutt sendt ut farevarsel om svært mye snø i området. På ulykkestidspunktet var det dagslys og noe snø i luften. Veien var brøytet, men ikke strødd enda, og veibanen var snødekket slik at veioppmerkingen ikke var synlig. Videre hadde den aktuelle kurven en utfordrende veigeometri. Bussene var utstyrt med piggfrie vinterdekk som var innenfor gjeldende lovkrav, og kjettinger var ikke påsatt.

Undersøkelsen har vist at ved inngangen til kurven hadde nordgående buss en hastighet på ca. 55 km/t, og sørgående buss hadde en hastighet på ca. 36 km/t. Nordgående buss kom ukontrollert delvis over i motgående kjørefelt i høyrekurven, og kolliderte med sørgående buss. 

Bussene traff hverandre på førersiden foran – venstre hjørne mot venstre hjørne. A-stolpen i nordgående buss trengte inn i førerplassen i sørgående buss, og påførte føreren av den sørgående bussen fatale skader til tross for lave hastigheter i kollisjonen. Gjeldende regelverkskrav til kollisjonsegenskaper i buss er dermed ikke tilstrekkelig for å ivareta sjåførenes sikkerhet. 

Føreren av nordgående buss hadde ikke registrert at veibanefriksjonen var for lav, sett i lys av veigeometrien på stedet, samt hastigheten og dekkutrustningen til bussen. Føreren hadde kun kjørt buss på vinterføre i en sesong. 

Samlet sett underbygger undersøkelsesfunnene at Vy Buss AS bør forbedre sin helhetlige tilnærming til sikker kjøring vinterstid. I dette inngår forsterket opplæring og oppfølging av bussjåfører, samt systematisk vurdering av dekkutrustning og kritiske punkter på den enkelte rute. SHK mener dette vil bidra til å øke sjåførenes kjøreferdigheter og risikoforståelse vinterstid.

Videre, i kontrakten mellom Innlandet fylkeskommune og Vy Buss AS, var trafikksikkerhet i liten grad omtalt selvstendig. Undersøkelsesfunnene underbygger at Innlandet fylkeskommune, som oppdragsgiver, veieier og byggherre, bør legge økt vekt på trafikksikkerhetsfaktorer, i utforming og oppfølging av kontrakter for kollektivtransport. Innlandet fylkeskommune bør også stille krav til forsterket kollisjonssikkerhet for bussjåfører, utover gjeldende regelverkskrav.

SHK fremmer tre sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.

Publisert 07.03.2022

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2022/06T

Møteulykken på fv. 222 i Stange kommune 11. mars 2021 oppstod som følge av at nordgående buss mistet kontrollen i en kurve. Veien var smal og svingete med snødekket veibane. Føreren av nordgående buss registrerte ikke at veibanefriksjonen var for lav, sett i lys av veigeometrien, samt hastigheten og dekkutrustningen til bussen. Føreren hadde kun kjørt buss på vinterføre i en sesong. Undersøkelsen har vist at det kan være et gap mellom Vy Buss AS sin forventning til kompetansen til bussførere etter førerkortervervelse, og førernes faktiske kjøreferdigheter og risikoforståelse.

Statens havarikommisjon tilrår at Vy Buss AS gjennomgår og forbedrer sin helhetlige tilnærming til sikker kjøring vinterstid. Dette inkluderer forsterket opplæring og oppfølging av bussførere, samt systematisk vurdering av dekkutrustning og kritiske punkter på den enkelte rute.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2022/07T

Møteulykken på fv. 222 i Stange kommune 11. mars 2021 oppstod som følge av at nordgående buss mistet kontrollen i en kurve. Veien var smal og svingete med snødekket veibane. Undersøkelsen har vist at kontrakten mellom Innlandstrafikk som oppdragsgiver og Vy Buss AS som utførende operatør i liten grad omtalte trafikksikkerhet selvstendig. Innlandet fylkeskommune hadde identifisert at kurven hadde høy utforkjøringsrisiko, men dette var ikke formidlet til Vy Buss AS. Kontrakten hadde heller ingen informasjon om veinettets vinterdriftsklasser, og Innlandstrafikk hadde ikke etablert rutiner for å følge opp operatør ved farevarsler om værforhold.

Statens havarikommisjon tilrår at Innlandet fylkeskommune, i utforming og oppfølging av kontrakter for kollektivtransport, legger økt vekt på trafikksikkerhetsfaktorer og benytter hele sitt kompetanse- og ansvarsområde som veieier og byggherre.

Sikkerhetstilråding Vei nr. 2022/08T

Møteulykken på fv. 222 i Stange kommune 11. mars 2021 oppstod da nordgående buss kom over i motgående kjørefelt og kolliderte med sørgående buss. A-stolpen i nordgående buss trengte inn i førerplassen i sørgående buss, og påførte føreren av den sørgående bussen fatale skader til tross for relativt lave hastigheter i kollisjonen. Gjeldende regelverkskrav til kollisjonsegenskaper i buss er følgelig ikke tilstrekkelig for å ivareta førernes sikkerhet. Innlandet fylkeskommune som transportbestiller, har direkte påvirkning på trafikksikkerhet gjennom kontrakter, særlig i tilfellene hvor det kreves mer enn nasjonalt og internasjonalt regelverk.

Statens havarikommisjon tilrår at Innlandet fylkeskommune inkluderer forsterket kollisjonssikkerhet for bussførere utover gjeldende regelverk, som et krav i kontrakter for kollektivtransport.

Fakta

Sted Fv. 222, på Tangen i Stange kommune, Innlandet
Hendelsesdato 11.03.2021
Ulykkestype Møteulykke
Veitype Fylkesvei
Fylke Innlandet
Politidistrikt Innlandet
Kjøretøy/trafikant Buss
Type transport Persontransport
Veiregion Innlandet
Ulykkeskategori Ulykke med buss

Rapporter - samme fylke

Rapporter - samme kjøretøytype