Rapport om utforkjøringsulykke med buss på E16 Steinssletta, Hole, 26. juni 2019

Vei rapport 2020/06

En buss i rute med 20 passasjerer på vei fra Oslo til Hønefoss kjørte utfor veien på høyre side av veibanen. Fartsgrensen var 70 km/t på stedet. SHK mener at opplæring, rutiner og instrukser hos busselskapet kan forbedres, samt at installert førerstøttesystem i bussen kunne bidratt til å forhindre ulykken.

En rutebuss på vei fra Oslo til Hønefoss kjørte på E16 over Steinssletta i Hole kommune. Ved slutten av en lang rettstrekning kom bussen utenfor veibanens høyre side. Bussen fulgte grøften parallelt med veibanen et stykke, før den beveget seg ytterligere mot høyre på et jorde dekket av gress. Ferden endte i betongmuren til en garasje, og fronten på bussen ble trykket inn i dette sammenstøtet. 

Selv om bussføreren ble sittende fastklemt og måtte frigjøres, unngikk han alvorlig skade. Tre passasjerer ble lettere skadd i ulykken, og det oppsto materielle skader på buss og garasje. Selv om det ble relativt små skader i ulykken mener SHK at skadepotensialet var stort ved hendelsen.  

Undersøkelsen har vist at utforkjøringen skjedde fordi føreren sovnet. SHK mener at tidlig morgenskift, begrenset nattesøvn, samt mulig lavt blodsukker kan ha bidratt til dette. Havarikommisjonen har forståelse for at det er utfordrende å få gjennomført en skiftplan som ivaretar sikkerheten optimalt for alle bussførere, men mener det er viktig at busselskapene anerkjenner sovning som et sikkerhetsproblem og jobber for å iverksette tiltak i form av for eksempel opplæring, rutiner og instrukser som kan bidra til å motvirke ulykker som følge av dette. 

Undersøkelsen har også vist at førerstøttesystemer i form av Driver Alert Control og Lane Departure Warning kunne bidratt til å forhindre ulykken. Internasjonale kjøretøykrav fritar busser med ståplasser fra krav til Lane Departure Warning, et førerstøttesystem det er krav om i andre typer busser. 

SHK gir ingen sikkerhetstilrådninger i forbindelse med denne undersøkelsen, begrunnet i at det er vanskelig å innføre særnorske kjøretøykrav for disse bussene. SHK oppfordrer imidlertid myndighetene til å rette oppmerksomhet mot dette sikkerhetsproblemet når internasjonalt regelverk skal revideres. SHK oppfordrer også bestillere av offentlige transporttjenester å etterspørre slike førerstøttesystemer i sine anbud. Spesielt gjelder dette busser med ståplasser som skal kjøre lengre ruter, der deler av strekningen kjøres med høy hastighet. SHK mener at førerstøttesystem på disse bussene vil bedre trafikksikkerheten for trafikanter generelt og også være et HMS-tiltak for bussførere.

Publisert 02.10.2020

Fakta

Sted E16, Steinssletta, Hole i Buskerud
Hendelsesdato 26.06.2019
Ulykkestype Utforkjøringsulykke
Veitype Europavei
Fylke Viken
Politidistrikt Søndre Buskerud
Kjøretøy/trafikant Buss
Type transport Persontransport
Veiregion Region øst
Ulykkeskategori Ulykke med buss

Rapporter - samme fylke

Rapporter - samme kjøretøytype