Rapport om møteulykke mellom personbil og vogntog på rv. 3 ved Rasta i Stor-Elvdal 3. desember 2020
Vei rapport 2021/05
Torsdag 3. desember 2020 kl. 1657 mistet en sørgående personbil med fire personer veggrepet og fikk skrens i en slak høyrekurve litt sør for Rasta på rv. 3. Det var mørkt med møtende trafikk, og skrensen oppsto trolig som en følge av at bilen kom utenfor etablerte kjørespor på den snødekte veibanen. Personbilen roterte over i motgående kjørefelt, og traff vogntoget i fronten med venstre bakre hjørne. Vogntoget bremset og forsøkte å svinge unna mot venstre, men sammenstøtet var ikke til å unngå. I personbilen satt det fire personer. Venstre baksetepassasjer i personbilen omkom momentant, og føreren av personbilen fikk kritiske skader i kollisjonen og døde på sykehus neste dag. De to passasjerene som satt på høyre side foran og bak fikk mindre alvorlige skader. Føreren av vogntoget ble lettere skadet i ulykken. Undersøkelsen har lagt vekt på å avklare veiforhold og kjøretøytekniske faktorer, men også de utfordringene som værforholdene skapte for både trafikantene og de som driftet veien. Flere faktorer bidro i denne situasjonen, og er med på å forklare hvorfor ulykken skjedde. Sikkerhetsutstyret og overlevelsesaspektene i personbilen er også undersøkt, og det er påvist at ingen kollisjonsputer aktiverte i sammenstøtet. Undersøkelsen har vist at skadeomfanget i ulykken kunne vært redusert om de tilgjengelige vinduskollisjonsputene hadde vært aktivert.
Personbilen hadde vinterdekk med god mønsterdybde på framhjulene, men bakdekkene hadde skjevslitasje på innsiden og mønsterdybde ned mot minimumskravet. Basert på undersøkelsen er det sannsynlig at sporete og slapsete vei med varierende friksjon i kombinasjon med bakdekkenes tilstand resulterte i at personbilen mistet veigrepet i denne ulykken, samtidig som det var krevende føreforhold for alle trafikanter.
Veien var blitt brøytet og saltet etter metoden antikompaktering ca. 20–25 minutter før ulykken. Driftstiltaket som ble gjort før ulykken er i tråd med beskrevne standarder ved den aktuelle værhendelsen. Kjørefeltet på ulykkesstedet var sporete, noe som kan ha redusert effekten av brøyting og salting. Dette medførte at det lå våt snø og slaps igjen i veibanen, slik at det ble dannet kjørespor og slapsekanter på veien.
Veien var driftet med hensyn til værhendelsen, men det var ikke flyvær for luftambulansen. Snøværet gjorde kjøreforholdene så krevende at nødetatene måtte kjøre i redusert utrykningshastighet. Noe av dette var som følge av risikoen for å miste kontroll ved feltskifte og kryssing av kjørespor, men det var også for ikke å skape nye trafikkfarlige situasjoner for øvrig trafikk.
Undersøkelsen har avdekket at ulykken må forklares med at mange sammenfallende faktorer bidro da personbilen mistet veigrepet og skrenset over i motgående kjørefelt.
Ingen kollisjonsputer aktiverte i sammenstøtet, og personbilen var heller ikke programmert til å aktivere disse ved påkjøring bakfra. Undersøkelsen har vist at skadeomfanget i ulykken kunne vært redusert dersom vinduskollisjonsputene hadde vært aktivert.
SHK mener at denne undersøkelsen viser at sikkerheten for personer i bil kan økes ved at vinduskollisjonsputer aktiveres i flere kollisjonssituasjoner.
SHK fremmer ingen sikkerhetstilrådinger i denne undersøkelsen, men det er avdekket flere læringspunkter som kan bidra til å øke sikkerheten.
Publisert 15.12.2021
Fakta
Sted | Rv. 3, Rasta, Stor-Elvdal |
Hendelsesdato | 03.12.2020 |
Ulykkestype | Møteulykke |
Veitype | Riksvei |
Fylke | Innlandet |
Politidistrikt | Innlandet |
Kjøretøy/trafikant | Personbil, Vogntog semitilhenger |
Type transport | Godstransport, Privat transport |
Veiregion | Innlandet |
Ulykkeskategori | Ulykke m/ kjøretøy over 7500 kg |