Rapport om motorsykkelulykke på Gjøvik trafikkstasjon i Hunndalen i Gjøvik kommune 10. juli 2020

Vei rapport 2021/03

10. juli 2020 kjørte en motorsykkel utfor kanten i kjøregården tilknyttet Gjøvik trafikkstasjon. Eleven, som øvde på svingkjøring i kjøregården, fikk et utilsiktet gasspådrag og mistet kontrollen over motorsykkelen. Eleven kjørte ut av kjøregården, ned en skråning i terrenget og kolliderte deretter med veggen til et næringsbygg. Eleven omkom momentant som følge av knusningsskader på overkroppen. Kjøregården hadde ikke sikring ned mot skråningen hvor eleven kjørte utfor. Undersøkelsen har vist at Statens vegvesen ikke har krav til gjennomføring av risikovurderinger eller iverksetting av sikkerhetstiltak ved planlegging, utforming og bruk av vegvesenets kjøregårder utover «Retningslinjer for gjennomføring av førerprøve i alle klasser».

Undersøkelsen har i tillegg vist at Statens vegvesen ikke har etablert intern godkjenning av kjøregårder med fokus på sikkerhetstiltak og ivaretakelse av trafikksikkerheten. SHK mener Statens vegvesen bør forbedre sin internkontroll med kjøregårder hvor eventuell bruksbegrensning inngår.

Læreplanen for førerkortklasse A tillater at trafikklærer har tre elever samtidig. Det stilles ikke noe krav til ferdighets- og erfaringsnivå til elevene. SHK mener at ulikt ferdighetsnivå på elever som får opplæring samtidig på egne kjøretøy i kjøregård kan være krevende å håndtere både i et pedagogisk og et sikkerhetsmessig perspektiv. SHK vil derfor påpeke viktigheten av læreplanens krav til at opplæringen tilpasses elevenes ferdighetsnivå etter en individuell vurdering.

Undersøkelsen har vist at det ikke eksisterer et rapporteringssystem for uønskede hendelser og uhell som skjer i forbindelse med opplæring innenfor trafikkskolebransjen. Trafikkskolebransjen består av mange små enheter (trafikkskoler m.m.), som har stor geografisk spredning. Et rapporteringssystem vil kunne bidra til økt læring og erfaringsoverføring mellom disse, noe som SHK mener er viktig for å forbedre trafikksikkerheten under kjøreopplæring.

SHK fremmer tre sikkerhetstilrådninger i undersøkelsen.

Publisert 30.06.2021

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding VEI nr. 2021/08T

Undersøkelsen av motorsykkelulykken på Gjøvik trafikkstasjon 10. juli 2020 har vist at kjøregården ikke hadde rekkverk eller annen form for fysisk barriere som kunne hindret eller redusert skadene ved utforkjøring med motorsykkel. Det stilles ikke krav til risikovurdering ved etablering av Statens vegvesens kjøregårder utover generelle krav i «Retningslinjer for gjennomføring av førerprøve i alle klasser».

Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen etablerer sikkerhetskrav som inkluderer risikovurderinger ved utforming og bruk av både eksisterende og nye kjøregårder for praktisk førerprøve for MC.

Sikkerhetstilråding VEI nr. 2021/09T

Undersøkelsen av motorsykkelulykken på Gjøvik trafikkstasjon 10. juli 2020 har vist at kjøregården ikke hadde rekkverk eller annen form for barriere som kunne hindret eller redusert skadene ved utforkjøring med motorsykkel. Statens vegvesen følger ikke systematisk opp sikkerheten ved utforming, endringer og bruk av egne kjøregårder.

Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen forbedrer internkontrollen med egne kjøregårder for å kvalitetssikre sikker utforming og bruk.

Sikkerhetstilråding VEI nr. 2021/10T

Undersøkelsen av motorsykkelulykken på Gjøvik trafikkstasjon 10. juli 2020 har vist at det ikke eksisterer et rapporteringssystem for uønskede hendelser og uhell som skjer i forbindelse med opplæring innenfor trafikkskolebransjen. Trafikkskolebransjen består av mange mindre enheter (trafikkskoler m.m.), som har stor geografisk spredning, og et rapporteringssystem vil kunne bidra til økt læring og erfaringsoverføring mellom disse.

Statens havarikommisjon tilrår at Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) og Trafikkforum i samarbeid med Statens vegvesen, etablerer et felles rapporteringssystem for trafikkskolebransjen, slik at hendelser og ulykker som skjer i forbindelse med kjøreopplæring blir loggført og evaluert.

Fakta

Sted Øvingsområde for MC, Gjøvik, Innlandet
Hendelsesdato 10.07.2020
Ulykkestype Annen ulykke
Veitype Privat vei eller område
Fylke Innlandet
Politidistrikt Innlandet
Kjøretøy/trafikant MC tung
Type transport Privat transport
Veiregion Innlandet
Ulykkeskategori Annen ulykke

Rapporter - samme fylke

Rapporter - samme kjøretøytype