Rapport om sammenstøt mellom trikk og buss ved Ilevollen i Trondheim 5. november 2009

Bane rapport 2011/01

Torsdag den 05.11.2009, kl. 1747 kjørte en trikk inn i bakparten på en buss som hadde stoppet for rødt lys i veitrafikksignalet ved Ila kirke. Det ble forholdsvis små skader på buss og trikk, men fire personer i bussen ble skadet og kjørt til sykehus. En passasjer ble alvorlig skadet og innlagt på sykehus med bruddskader. Buss-sjåføren pådro seg nakkeskader. Føreren av trikken opplyste at trikken etter passering av Skansen holdeplass ble kjørt like bak bussen. Foran veitrafikksignalet ved Ila kirke hadde bussen stanset for rødt lys. Trikkeføreren hadde sett at det var rødt lys i veitrafikksignalet, men da det skulle bremses merket føreren at det var glatt og foretok nødbrems. Samtidig ble det ringt med klokken og sandet, men et sammenstøt med bussen var ikke til å unngå. Havarikommisjonen gjennomførte undersøkelse av trikken mandag den 09.11.2009 sammen med politiet og vognteknisk personell fra NSB. Undersøkelsen viste at automatsikringen for en magnetskinnebrems hadde røket. Trikkens sandingssystem var uvirksomt, og det ble funnet sort belegg på hjulbanene på alle trikkens hjul, (se fig. 8). Trikken hadde ikke ferdskriver installert. Teknisk drift i Trondheim kommune påfører magnesiumklorid i bygatene høst og vår for å binde svevestøvet. Trikkeførerne opplever da at skinnene blir glatte. Det skal informeres når utlegging av magnesiumklorid er utført. Havarikommisjonen har hatt bistand fra SINTEF til å utføre testing av hvilken effekt magnesiumklorid har på skinnene. Rapporten konkluderte med at skinnene blir glatte. Det ble funnet sort belegg på toppen av skinnehodet på trikkeskinnene i bygatene. Dette belegget ble også funnet på trikkehjulene. Laboratorieundersøkelser avdekket at dette oppsto som følge av sammensatte partikler bestående av metalliske mineralske partikler, samt salter. Det fremmes ingen sikkerhetstilrådinger i denne saken, men rapporten er ment å gi informasjon som kan gjøre trikkeselskaper og veiholdere kjent med problemstillingen knyttet til sprøyting av magnesiumklorid i gater hvor det ligger trikkeskinner.

Fakta

Sted Trondheim
Hendelsesdato 05.11.2009
Tog No. 96
Driftsform Strekning uten linjeblokk
Type transport Trikk/sporvogn
Type hendelse Sammenstøt
Materiell kategori Personvogn
Operatør AS Gråkallbanen

Rapporter - samme hendelseskategori