Rapport om alvorlig jernbanehendelse mellom Nyland verksted og Alnabruterminalen 5. oktober 2015
Bane rapport 2016/05
5. oktober 2015 ca. klokka 1725 kom et lokomotiv eid av CargoNet AS ut av kontroll under skifting på Mantena AS sitt verksted på Nyland i Oslo. SHTs undersøkelse har vist at i forbindelse med gjenoppbyggingen av motor 3 etter en brann, har to kabler blitt koblet feil. Feilkoblingen førte til at når man satte kjørekontrolleren ned i posisjon for elektrodynamisk motstandsbrems fikk man pådrag istedenfor brems.
Lokomotivet var inne for sjekk etter en lignende hendelse der lokomotivet hadde ukontrollert pådrag under fremføring fredag 2. oktober. For å frigjøre plass til annet materiell skulle lokomotivet skiftes fra spor 4 til spor 1 inne på verkstedområdet.
Fører betjente loket som normalt, men ved tilsetting av direkte brems og elektrisk motstandsbrems startet loket å akselerere kraftig i stedet. Med en hastighet på ca. 79 km/t kjørte lokomotivet opp en sporsperre som skal spore av materiell som er på vei ut av Nyland verksted mot signal i stopp. Lokomotivet fortsatte da ukontrollert ned mot Alnabruterminalen med en hastighet på ca. 103 km/t før fører fikk koblet ut batterispenningen på batteribryteren slik at det mistet traksjonen.
SHT fremmer en sikkerhetstilråding som omhandler krav til dekningsgivende objekter som sporsperre.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding JB nr. 2016/05T
Mandag 5. oktober 2015 kom et lokomotiv under skifting ut av kontroll mellom Nyland verksted og Alnabruterminalen i Oslo. Fører forsøkte å bremse med elektrisk motstandsbrems, men lokomotivet fortsatte i stedet å akselerere til 103 km/t. Etter ca. 200 meter kjørte lokomotivet over en sporsperre uten å spore av, og fortsatte inn på Alnabruterminalen mot signal i stopp.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å be Jernbaneverket gjøre en gjennomgang av regelverket for dekningsgivende objekter, herunder vurdere sporsperrers konstruksjon og funksjon for å sikre at disse er tilstrekkelige barrierer for å stoppe materiell.
Fakta
Sted | Nyland verksted - Alnabru terminal |
Hendelsesdato | 05.10.2015 |
Tog No. | EL16-2203 |
Stillverksanleggstype | Stillverk |
Type transport | Skift |
Type hendelse | Løpsk materiell |
Materiell kategori | Lokomotiv |
Operatør | CargoNet AS |