Rapport om avsporing på Straumsnes stasjon på Ofotbanen 9. desember 2021

Bane rapport 2022/04

Torsdag 9. desember 2021 ca. kl. 0400 sporet en malmvogn av ved Straumsnes stasjon i retning mot Sverige. Avsporingen ble oppdaget av en av Bane NORs detektorer og toget ble stanset og kontrollert. Fører gjennomførte en visuell kontroll av toget, men fant ingen avsporet vogn. Toget fortsatte deretter i seks kilometer til Rombak stasjon hvor det på nytt ble varslet av en avsporingsdetektor. Ved ny kontroll av toget ble det funnet at vogn 12 hadde sporet av. Den avsporede vogna hadde påført infrastrukturen store skader. Havarikommisjonens undersøkelse har vist at årsaken til avsporingen var at den avsporede vognen var skjevlastet, slik at man fikk hjulavlasting og sporet av i en kurve.

I tiden før avsporingen hadde det vært kaldt vær, noe som kan bidra til fastfrysing av malm. Metoden som benyttes for lossing gjorde at malmen frøs fast høyt oppe på en av vognkassens sider. Det var ikke identifisert behov, eller etablert rutiner for, visuell kontroll av vognkassene før avgang fra Narvik. 

Bane NORs detektorsystem ved Straumsnes stasjon hadde oppdaget og registrert tiltagende skjevlast i toget. Denne detektoren var ikke programmert for å varsle om farlige feil av denne typen. Tilsvarende var en av Trafikverkets detektorer i Sverige satt opp for å varsle om togets vekt, men ikke om skjevlasting. Den farlige tilstanden fikk derfor utvikle seg uten at noen ble kjent med det, og dermed ble det heller ikke iverksatt tiltak. 

Havarikommisjonen fremmer etter ulykken en sikkerhetstilråding rettet mot bruk av detektordata.


Toget på Rombak. Foto: SHK


Lastrester i avsporet vogn. Foto: SHK

Publisert 08.06.2022

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Bane nr. 2022/03T

9. desember 2021 kl. 0315 sporet Railcare Ts tog 42601 av ved Straumsnes stasjon på Ofotbanen. Årsaken til avsporingen var en skjevlastet malmvogn. Skjevlastingen ble registrert av detektorsystemet til Bane NOR SF, men systemet var ikke konfigurert for å varsle om faren.

Statens havarikommisjon tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane NOR SF etablere systemer som sikrer at farlige tilstander som detekteres av detektorsystemene på Ofotbanen, varsles til aktuelt jernbaneforetak og togledelsen.

Fakta

Sted Staumsnes st.
Hendelsesdato 09.12.2021
Tog No. 42601
Driftsform Strekning med fjernstyring
Stillverksanleggstype Stillverk
ATC FATC
Km på banestrekning 14,2
Type transport Godstog
Type hendelse Avsporing
Materiell kategori Godsvogn
Operatør Railcare Tåg AB
Banestrekning Ofotbanen

Rapporter - samme banestrekning

Rapporter - samme hendelseskategori