Rapport om avsporing med trikk i krysset mellom Nygata og Storgata i Oslo, 29. oktober 2024

Bane rapport 2025/02

Statens havarikommisjon (SHK) har gjennomført en sikkerhetsundersøkelse og utarbeidet en rapport om avsporingen med en SL18 trikk i krysset mellom Nygata og Storgata i Oslo den 29. oktober 2024. Formålet med SHKs undersøkelse er å forbedre jernbanesikkerheten, ikke å fordele skyld og ansvar. Rundt kl. 1104 den 29. oktober 2024, sporet trikk 414 av i kurven i krysset mellom Nygata og Storgata i Oslo og kjørte inn i en butikk. Trikken var på linje 19 og økte brått hastigheten opp mot 37 km/t ved sporveksel 17, langt over sporvekselens tillatte grense på 15 km/t. Ulykken skyldtes overhastighet i sporvekselen. Overhastigheten var forårsaket av et akutt illebefinnende hos vognføreren som medførte bevissthetstap. Samtidig som føreren mistet bevisstheten, ble kjørehendelen plassert i posisjon for fullt pådrag, og «dødmannsgrepet» ble sluppet.

Føreren opplevde plutselige og svært kraftige magesmerter og sterk trang til oppkast umiddelbart før bevissthetstapet, som senere ble påvist å skyldes Norovirus. Medisinske vurderinger konkluderte med at viruset forårsaket en kraftig aktivering av vagusnerven, som førte til redusert hjertefrekvens, lavt blodtrykk og besvimelse (vasovagal synkope). Tilstanden oppstod akutt, uten mulighet til å forhindres.

SL18 er utstyrt med et «dødmannssystem» som skal stanse vognen om føreren mister bevisstheten. Systemet fungerte som tiltenkt, men hendelsesforløpet var svært kort (ca. 8 sekunder fra fullt pådrag/slipp av dødmannsgrep til sammenstøtet). Systemet bruker 10 sekunder på å aktivere bremsene, noe som var for lang tid i dette tilfellet. SL18 har ikke antikollisjonssystemer (CAS) eller automatisk hastighetsovervåkning (ATSM) montert. Havarikommisjonens undersøkelser har ikke avdekket noen forhold ved vedlikehold av trikken eller annet teknisk eller organisatorisk som ansees som relevant for ulykken. 
 
Vognføreren og tre passasjerer pådro seg lettere skader, mens ingen i butikken ble skadet. Trikken fikk omfattende skader (anslått reparasjonskostnad på inntil 33 millioner kroner), og butikken fikk store skader. Ulykken fikk langt mindre alvorlige konsekvenser enn den kunne ha fått, da det på andre tidspunkter eller steder kunne ha rammet langt flere.

SHK fremmer ingen sikkerhetstilrådinger etter ulykken, men trekker frem bevissthetstap som følge av Norovirus som et generelt læringspunkt. Rapporten understreker viktigheten av god hånd- og kjøkkenhygiene som forebyggende tiltak mot Norovirus.

Vogn 414 avsporet i Nygata X Storgata
Vogn 414 avsporet i krysset mellom Nygata og Storgata. Foto: SHK

Vogn 414 i butikklokalet
Vogn 414 ved sluttposisjon i forretningslokalet. Foto: SHK

Vogn 414 i butikklokalet
Vogn 414 ved sluttposisjon i forretningslokalet. Foto: SHK

Publisert 12.08.2025

Fakta

Sted Krysset mellom Nygata og Storgata, Oslo
Hendelsesdato 29.10.2024
Type transport Trikk/sporvogn
Hendelsestype Avsporing
Operatør Sporveien Trikken AS
Banestrekning Annet

Rapporter - samme banestrekning

Rapporter - samme hendelseskategori