Rapport om avsporing på Narvik stasjon på Ofotbanen 12. mars 2023

Bane rapport 2024/02

Søndag 12. mars 2023 sporet et fullastet malmtog fra LKAB Malmtrafik AB av med 24 vogner i sporveksel 4 på Narvik stasjon på Ofotbanen. Banen ble stengt i 12 dager etter avsporingen. Ofotbanen er en svært viktig jernbanestrekning for Nord-Norge. Den er avgjørende for regionens gruveindustri, for passasjer- og godstrafikk mellom Norge og Sverige, og svært viktig i et samfunnssikkerhets- og beredskapsperspektiv.

Toget var på vei fra Kiruna til terminalen på Narvik havn for lossing. Toget holdt en hastighet på 30–35 km/t idet det sporet av. Det er fall ned mot stasjonsområdet og da vogn 4 sporet av, og selv om togets hastighet i utgangspunktet var lav, presset de tunge malmvognene på bakfra slik at en rekke vogner sporet av og følgeskadene ble derfor store. Det oppstod dermed store skader i avsporingsområdet, og det var ikke mulig å finne eksakt avsporingssted. 

Bane NOR SF hadde i lengre tid vært kjent med at det befant seg en sporfeil på grunn av dårlige grunnforhold i avsporingsområdet. Denne var forsøkt utbedret flere ganger, ved å justere sporet og ved pakking av ballasten, men det var ikke tilstrekkelig til å eliminere sporfeilen. Sporfeilen besto av en kombinasjon av vindskjevhet og sidefeil, noe som øker risikoen for avsporing. Vognene ble grundig undersøkt for feil uten at det ble avdekket noe som kan forklare avsporingen. Havarikommisjonen mener derfor sporfeilen er den mest sannsynlige årsaken til avsporingen.

I avsporingsområdet ble det observert flere knekte skinner. For å utelukke skinnebrudd som årsak, ble skinnebiter sendt til metallurgiske undersøkelser ved Forsvarets laboratorietjenester. Undersøkelsene viste at bruddet hadde oppstått som følge av en plutselig overbelastning, forenlig med følgeskadene fra avsporingen.

I 2023 startet Bane NOR SF en større ombygging av Narvik stasjon. Gjennomføring av prosjektet ville blant annet utført endringer som ville forbedret grunnforholdene i avsporingsområdet. I februar 2024 stoppet Bane NOR SF prosjektet av finansielle årsaker. Det innebærer blant annet at området med dårlige grunnforhold og økt avsporingsfare forblir uendret. Statens havarikommisjon fremmer derfor en sikkerhetstilråding som omhandler vurdering av risiko og eventuelle behov for kompenserende tiltak.

Avsporet malmtog på Narvik stasjon. Foto: SHK
Avsporet malmtog på Narvik stasjon. Foto: SHK

Publisert 12.03.2024

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Bane nr. 2024/03T

Søndag 12. mars 2023 sporet LKAB Malmtrafik AB av med et malmtog i spor 4 på Narvik stasjon på Ofotbanen. Banen har stor betydning for regionens gruveindustri, for passasjer- og godstrafikk mellom Norge og Sverige, og er svært viktig i et samfunnssikkerhets- og beredskapsperspektiv. I avsporingsområdet hadde det over lengre tid vært krevende grunnforhold og kjente sporfeil, som økte avsporingsfaren, men Bane NOR SF hadde ikke lyktes i å utbedre disse permanent. Et større ombyggingsprosjekt på stasjonen i 2023–2025 var forventet å utbedre sporfeilene permanent, men prosjektet ble stanset på ubestemt tid av Bane NOR SF i februar 2024.

Statens havarikommisjon tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane NOR SF vurdere de sikkerhetsmessige konsekvensene ved å stoppe arbeidet, og fremme eventuelle kompenserende tiltak.

Fakta

Sted Narvik stasjon
Hendelsesdato 12.03.2023
Tog No. 9912
Driftsform Strekning med fjernstyring
Stillverksanleggstype Stillverk
ATC FATC
Km på banestrekning 4,209
Type transport Godstog
Type hendelse Avsporing
Materiell kategori Godsvogn
Operatør LKAB Malmtrafikk AB
Banestrekning Ofotbanen

Rapporter - samme banestrekning

Rapporter - samme hendelseskategori