Rapport om luftfartshendelse under innflygning til Gardermoen lufthavn 22. januar 1978 med Convair 990 Coronado, EC-BTE
Luftfart rapport 1978/04
Hendelsen skjedde under en charterflygning fra Las Palmas til Gardermoen. På vei inn mot Gardermoen ble flyet gitt vektorer for en ILS-bakkursinnflygning til rullebane 01. Etablert i FL 050 ble besetningen informert av ATC at de hadde 5 nm igjen til bakkursen. Besetningen misforsto informasjonen, trodde de hadde 5 nm igjen til rullebanen, og startet nedstigning fra FL 050. På grunn av feil innsatt DME-frekvens hadde de ingen egne indikasjoner på avstand til rullebanen. I overkant av 2 minutter senere ba ATC besetningen om å bekrefte at de fremdeles var i FL 050. De avkreftet dette, og radarkontrolløren aktiviserte da en automatisk høydeavlesning som indikerte at flyet var i 1 400 ft. Besetningen fikk umiddelbart beskjed om å klatre til 3 500 ft, som var minimum sektorhøyde.
Utgitt 03.05.1978
Fakta
Sted | Follo |
Hendelsesdato | 22.01.1978 |
Luftfartøy | Convair 990 Coronado |
Operatør | Spantax |
Reg. merke | EC-BTE |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Akershus |
Type hendelse | Luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |