Rapport om luftfartshendelse under innflygning til Gardermoen lufthavn 22. januar 1978 med Convair 990 Coronado, EC-BTE

Luftfart rapport 1978/04

Hendelsen skjedde under en charterflygning fra Las Palmas til Gardermoen. På vei inn mot Gardermoen ble flyet gitt vektorer for en ILS-bakkursinnflygning til rullebane 01. Etablert i FL 050 ble besetningen informert av ATC at de hadde 5 nm igjen til bakkursen. Besetningen misforsto informasjonen, trodde de hadde 5 nm igjen til rullebanen, og startet nedstigning fra FL 050. På grunn av feil innsatt DME-frekvens hadde de ingen egne indikasjoner på avstand til rullebanen. I overkant av 2 minutter senere ba ATC besetningen om å bekrefte at de fremdeles var i FL 050. De avkreftet dette, og radarkontrolløren aktiviserte da en automatisk høydeavlesning som indikerte at flyet var i 1 400 ft. Besetningen fikk umiddelbart beskjed om å klatre til 3 500 ft, som var minimum sektorhøyde.

Utgitt 03.05.1978

Fakta

Sted Follo
Hendelsesdato 22.01.1978
Luftfartøy Convair 990 Coronado
Operatør Spantax
Reg. merke EC-BTE
Flygeforhold IMC
Fylke Akershus
Type hendelse Luftfartshendelse
Type flyging Ervervsmessig, ikke-regelbunden
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme kategori luftfart