Rapport om alvorlig luftfartshendelse på Hammerfest lufthavn, bane 23, 11. februar 2000, med Widerøes Flyveselskap ASA DHC-8-103, LN-WIL
Luftfart rapport 2002/23
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/16T
HSL tilrår at Widerøe vurderer om selskapets CRM treningsprogram kan forbedres i lys av to hendelser (Hammerfest II 2000, Førde 2001) og to ulykker (Hammerfest I 1999, Båtsfjord 2001).
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/15T
Widerøe vurderer forbedringer i bruken av FSF anbefalte Approach-and-Landing Risk Awareness Tool i sitt treningsprogram generelt og ustabilisert innflyging og landing spesielt, samt simulatortrening i "go-around" som følge av ustabilisert landing, landing forbi planlagt settningspunkt og plutselige hindringer på rullebanen.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/14T
Widerøe vurderer om opplæring, inkludert opplæring i friksjonsmåling og de forskjellige målemetodenes begrensninger og trening av flygere på norske kortbaner og glatte baner kan forbedres i forhold til SUP 48 NCAA, SUP 37 NCAA, AIP Norge AD 1.2, SNOWTAM-format med begrensninger, samt Luftfartstilsynets godkjennelser for kortbaneoperasjoner.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/13T
HSL tilrår at Luftfartsverket vurderer om opplæring av lufthavnpersonell angående de forskjellige måleutstyrs gyldighetsområder og begrensninger, samt rapportering av friksjonskoeffisienter kan forbedres.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/12T
HSL tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om teksten i BSL H pkt. 4.1.6.3.3.2 vedrørende utelatelse av kallesignal er fyllestgjørende for kommunikasjon med flere luftfartøyer samtidig.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/11T
HSL tilrår at Luftfartstilsynet vurderer mulighetene for å flytte PLASI fundamentene slik at PLASI vinkelen blir redusert til 4,5° på den enkelte kortbaneplass.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/10T
HSL tilrår at Luftfartstilsynet vurderer behov for merking av snødekket overflate i "Touch Down Zone" (som er skjult under snøen), for å lette flygernes avstand og dybdesyn under utflatingen på kortbaneplasser.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/09T
Luftfartstilsynet vurderer om den norske praksis med å måle og rapportere friksjonskoeffisenter på rullebaner med våte forhold er forsvarlig basert på den kunnskap man har i dag om målemetodens og friksjonstabellens begrensninger. Herunder også en vurdering av bruk av alternative faste friksjonskoeffisienter for de forskjellige føreforhold.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/08T
HSL tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om SNOWTAM-formatet kan forbedres basert på dagens kunnskap om måleutstyrets unøyaktighet, begrensninger og forskjell avhengig av type måleutstyr.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/07T
Luftfartstilsynet vurderer å følge ICAOs anbefaling i Annex 14, Vol. I, pkt. 3.1.2, om en øvre grense for tillatt sidevindskomponent på 10 kt for rullebanelengder under 1 200 meters lengde, spesielt for norske kortbaneoperasjoner under vinterforhold med friksjonskoeffisient under 0,40.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/06T
Luftfartstilsynet vurderer om bestemmelsene for preparering av "contaminated runways" (ref. BSL E 4-2, vintervedlikehold og SNOWTAM-format) er i tråd med JAR 25 AMJ 25X 1591, pkt. 5.1, og JAR-OPS IEM OPS 1.490(c)(3) vedrørende operasjoner på "contaminated runways".
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/05T
Luftfartstilsynet vurderer om det norske "kortbanekonseptet" som avviker fra internasjonale regler, bør klargjøres og kunngjøres i AIP Norge. I tillegg bør det vurderes om behov for klargjøring av misforholdet mellom Declared Distances (LDA) og PLASI innflygingsvinkler på kortbaneplassene.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/04T
HSL tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om teksten og autorisasjonen i de godkjente Flight Manual Supplements for Widerøes kortbaneoperasjoner reflekterer de faktiske godkjennelser.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/03T
HSL tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om Widerøes kortbaneoperasjoner og operasjoner på glatte kortbaner, er i tråd med forutsetninger gitt av Bombardier, Luftfartstilsynet og JAR-OPS 1 Subpart G, Vedlegg 1 til 1.515(a)(3) "Bratte innflygingsprosedyrer" (SUP 48 NCAA, SUP 37 NCAA og SUP 12) for sertifisering".
Fakta
Sted | Hammerfest lufthavn (ENHF) |
Hendelsesdato | 11.02.2000 |
ICAO flyplassindikator | ENHF |
Luftfartøy | DeHavilland DHC-8 |
Operatør | Widerøes Flyveselskap AS |
Reg. merke | LN-WIL |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Finnmark |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |