Rapport om luftfartshendelse mellom Kristiansand lufthavn Kjevik og Oslo lufthavn Gardermoen, 15. februar 2001 med Boeing 737-700, LN-TUD
Luftfart rapport 2002/33
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/28T
HSL tilrår at Braathens evaluerer problemet med å bruke samme lydhorn for Takeoff Warning og Cabin Altitude Warning, samt det manglende varsellys for lavt kabintrykk, i samarbeide med Luftfartstilsynet og Boeing.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/27T
HSL tilrår at Braathens vurderer å inkludere gradvis lekkasje av kabintrykk i simulatortreningen.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/26T
HSL tilrår at Braathens evaluerer sin systemopplæring av flygere og vurderer om behovet for "refresher" trening med bestemte intervaller er tilstrekkelig ivaretatt.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/25T
HSL tilrår at Braathens revurderer sine prosedyrer/sjekklister mht. sjekk av bryterposisjoner for kabintrykk, samt sjekk av kabintrykk etter avgang i tillegg til bryterposisjoner.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/24T
HSL tilrår at Braathens gjennomgår sin CRM opplæring/trening i lys av denne hendelsen.
Fakta
Sted | Mellom Kristiansand og Oslo |
Hendelsesdato | 15.02.2001 |
Luftfartøy | Boeing 737-600/700/800 |
Reg. merke | LN-TUD |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Telemark |
Type hendelse | Luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |