Rapport om luftfartshendelse mellom Kristiansand lufthavn Kjevik og Oslo lufthavn Gardermoen, 15. februar 2001 med Boeing 737-700, LN-TUD

Luftfart rapport 2002/33

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/28T

HSL tilrår at Braathens evaluerer problemet med å bruke samme lydhorn for Takeoff Warning og Cabin Altitude Warning, samt det manglende varsellys for lavt kabintrykk, i samarbeide med Luftfartstilsynet og Boeing.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/27T

HSL tilrår at Braathens vurderer å inkludere gradvis lekkasje av kabintrykk i simulatortreningen.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/26T

HSL tilrår at Braathens evaluerer sin systemopplæring av flygere og vurderer om behovet for "refresher" trening med bestemte intervaller er tilstrekkelig ivaretatt.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/25T

HSL tilrår at Braathens revurderer sine prosedyrer/sjekklister mht. sjekk av bryterposisjoner for kabintrykk, samt sjekk av kabintrykk etter avgang i tillegg til bryterposisjoner.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/24T

HSL tilrår at Braathens gjennomgår sin CRM opplæring/trening i lys av denne hendelsen.

 

Fakta

Sted Mellom Kristiansand og Oslo
Hendelsesdato 15.02.2001
Luftfartøy Boeing 737-600/700/800
Reg. merke LN-TUD
Flygeforhold VMC
Fylke Telemark
Type hendelse Luftfartshendelse
Type flyging Ervervsmessig, ruteflyging
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart