Rapport om luftfarthendelse på Oslo lufthavn Gardermoen, 24. januar 2001 med MD81, OY-KGZ
Luftfart rapport 2003/03
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/03T
HSLB tilrår at SAS sterkere vektlegger simulatortreningen av auto-go around for å sikre at påfølgende utflyging følger fastlagt trase.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/02T
HSLB tilrår at Luftfartsverket anbefales å revidere innflygingskart for ensartet praksis i prosedyrer ved avbrutt innflyging for spesifikasjon av hdg/track. Videre spesifisere offset VOR-innflyging der dette pr. i dag ikke klart fremgår av innflygingskart.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/01T
LT sørger for at Regelverket for Lufttrafikktjeneste (RFL som har erstattet BSL G) blir oppdatert for samtidige parallelle to-baneoperasjoner og inkluderer bestemmelser om koordineringskrav ved ikke-presisjonsinnflyginger, herunder avbrutt innflyging.
Fakta
Sted | Oslo lufthavn Gardermoen (ENGM) |
Hendelsesdato | 24.01.2001 |
ICAO flyplassindikator | ENGM |
Luftfartøy | McDonnell Douglas MD-80 |
Reg. merke | OY-KGZ |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Akershus |
Type hendelse | Luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |