Rapport om luftfarthendelse på Oslo lufthavn Gardermoen, 24. januar 2001 med MD81, OY-KGZ

Luftfart rapport 2003/03

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/03T

HSLB tilrår at SAS sterkere vektlegger simulatortreningen av auto-go around for å sikre at påfølgende utflyging følger fastlagt trase.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/02T

HSLB tilrår at Luftfartsverket anbefales å revidere innflygingskart for ensartet praksis i prosedyrer ved avbrutt innflyging for spesifikasjon av hdg/track. Videre spesifisere offset VOR-innflyging der dette pr. i dag ikke klart fremgår av innflygingskart.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/01T

LT sørger for at Regelverket for Lufttrafikktjeneste (RFL som har erstattet BSL G) blir oppdatert for samtidige parallelle to-baneoperasjoner og inkluderer bestemmelser om koordineringskrav ved ikke-presisjonsinnflyginger, herunder avbrutt innflyging.

 

Fakta

Sted Oslo lufthavn Gardermoen (ENGM)
Hendelsesdato 24.01.2001
ICAO flyplassindikator ENGM
Luftfartøy McDonnell Douglas MD-80
Reg. merke OY-KGZ
Flygeforhold VMC
Fylke Akershus
Type hendelse Luftfartshendelse
Type flyging Ervervsmessig, ruteflyging
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart