Rapport om luftfartsulykke ved Førde lufthavn Bringeland, 22. november 2001 med Bombardier DHC-8-103, LN-WIG
Luftfart rapport 2003/40
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/38T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om det er samsvar mellom Widerøes krav til bruk av PLASI på kortbaner og krav til bruk av PLASI ifm. det norske kortbanekonseptet og bratte innflyginger (som definert i FM Supplement 48).
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/37T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer behov for varsellys utenfor rullbanens midtpunkt (midtbanelys) som gir indikasjon til flygerne om passering av halve banelengden.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/36T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer behov for bedre varsellys utenfor terskel (siktepunktlys) som gir indikasjon til flygerne om passering av terskel.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/35T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer muligheten til å etablere landingskonfigurasjon på den aktuelle PLASI vinkel lengre ute og dermed få en stabilisert innflyging med konstant innflygingsvinkel på final approach segment.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/34T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer DP/MAPTs posisjon i forhold til PLASI vinkel ved de norske kortbaneplassene.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/33T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om norske bestemmelser for sikring av CVR data er i tråd med ICAO Annex 6, og om de eventuelt fungerer etter hensikten.
Fakta
Sted | Førde lufthavn Bringeland (ENFL) |
Hendelsesdato | 22.11.2001 |
ICAO flyplassindikator | ENBL |
Luftfartøy | DeHavilland DHC-8 |
Operatør | Widerøes Flyveselskap AS |
Reg. merke | LN-WIG |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Sogn og Fjordane |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |