Rapport om lufttrafikkhendelse i Flesland TMA 21. november 2003 med Bombardier DHC-8-400, LN-WDC

Luftfart rapport 2005/31

WIF 404 ble radarledet mot ILS - 17. Startet klatring pga GPWS-varsel. Kom i konflikt med BRA4237 som klatret ut fra Flesland. WIF etterkom ikke instruksjoner om kursendring fra LTT. Årsaksforhold knyttet til GPS-signaler og høydeberegning.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2005/37T

Luftfartstilsynet vurderer å utstede et luftdyktighetspåbud for berørte luftfartøyer utstyrt med EGPWS om oppgradert programvare for bedre ivaretakelse av feilkilder fra GPS høydedata.

 

Fakta

Sted Bergen lufthavn Flesland (ENBR)
Hendelsesdato 21.11.2003
ICAO flyplassindikator ENBR
Luftfartøy DeHavilland DHC-8
Operatør Widerøes Flyveselskap AS
Reg. merke LN-WDC
Flygeforhold VMC
Fylke Hordaland
Type hendelse Lufttrafikkhendelse
Type flyging Ervervsmessig, ruteflyging
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft
FIR/AOR ENSV (Stavanger ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart