Rapport om lufttrafikkhendelse i Flesland TMA 21. november 2003 med Bombardier DHC-8-400, LN-WDC
Luftfart rapport 2005/31
WIF 404 ble radarledet mot ILS - 17. Startet klatring pga GPWS-varsel. Kom i konflikt med BRA4237 som klatret ut fra Flesland. WIF etterkom ikke instruksjoner om kursendring fra LTT. Årsaksforhold knyttet til GPS-signaler og høydeberegning.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2005/37T
Luftfartstilsynet vurderer å utstede et luftdyktighetspåbud for berørte luftfartøyer utstyrt med EGPWS om oppgradert programvare for bedre ivaretakelse av feilkilder fra GPS høydedata.
Fakta
Sted | Bergen lufthavn Flesland (ENBR) |
Hendelsesdato | 21.11.2003 |
ICAO flyplassindikator | ENBR |
Luftfartøy | DeHavilland DHC-8 |
Operatør | Widerøes Flyveselskap AS |
Reg. merke | LN-WDC |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Hordaland |
Type hendelse | Lufttrafikkhendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |