Rapport om alvorlig luftfartshendelse Oslo lufthavn Gardermoen 22.10.2003 LN-BUC
Luftfart rapport 2006/10
Landing ble foretatt med asymmetrisk flaps. Flap carriage spindle hadde sviktet. Undersøkelsene har avdekket svakhet i konstruksjonen. Korrektive tiltak iverksatt av Boeing og Braathens.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/15T
Boeing hadde informert sine kunder om svikt i Flap Carriage Spindle før denne type svikt inntraff på et Braathens fly. Undersøkelsene har avdekket at informasjon om slike hendelser ikke var godt nok kjent blant selskapets flygere og teknikere på hendelsestidspunktet.
Havarikommisjonen tilrår at SAS Braathens gjennomgår sine rutiner med hensyn til å formidle relevant informasjon fra Boeing til flygere og teknikere.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/14T
Svikt i en Flap Carriage Spindle forårsaker større laterale trimforandringer enn normalt. Svikt i begge Flap Carriage Spindle kan forårsake tap av kontroll over flyet.
Havarikommisjonen tilrår at SAS Braathens vurderer å gi samtlige flygere simulatortrening i denne type kontrollsvikt.
Fakta
Sted | Oslo lufthavn Gardermoen (ENGM) |
Hendelsesdato | 22.10.2003 |
ICAO flyplassindikator | ENGM |
Luftfartøy | Boeing 737-300/400/500 |
Operatør | Braathens |
Reg. merke | LN-BUC |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Akershus |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |