Rapport om alvorlig luftfartshendelse Oslo lufthavn Gardermoen 22.10.2003 LN-BUC

Luftfart rapport 2006/10

Landing ble foretatt med asymmetrisk flaps. Flap carriage spindle hadde sviktet. Undersøkelsene har avdekket svakhet i konstruksjonen. Korrektive tiltak iverksatt av Boeing og Braathens.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/15T

Boeing hadde informert sine kunder om svikt i Flap Carriage Spindle før denne type svikt inntraff på et Braathens fly. Undersøkelsene har avdekket at informasjon om slike hendelser ikke var godt nok kjent blant selskapets flygere og teknikere på hendelsestidspunktet.

Havarikommisjonen tilrår at SAS Braathens gjennomgår sine rutiner med hensyn til å formidle relevant informasjon fra Boeing til flygere og teknikere.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/14T

Svikt i en Flap Carriage Spindle forårsaker større laterale trimforandringer enn normalt. Svikt i begge Flap Carriage Spindle kan forårsake tap av kontroll over flyet.

Havarikommisjonen tilrår at SAS Braathens vurderer å gi samtlige flygere simulatortrening i denne type kontrollsvikt.

 

Fakta

Sted Oslo lufthavn Gardermoen (ENGM)
Hendelsesdato 22.10.2003
ICAO flyplassindikator ENGM
Luftfartøy Boeing 737-300/400/500
Operatør Braathens
Reg. merke LN-BUC
Flygeforhold VMC
Fylke Akershus
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Ervervsmessig, ruteflyging
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart