Rapport om lufttrafikkhendelse Oslo lufthavn Gardermoen 23.10.2005 med Boeing 737-800, TC-APH

Luftfart rapport 2006/20

Startet avgang på TWY M. Ble stanset av flygeleder.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/32T

Ved Oslo lufthavn Gardermoen reguleres lysintensiteten til rullebane varsellys (runway guard lights, ”wig-wags”) sammen med taksebane senterlinjelys. Dette fører til at wig-wags dempes under gode værforhold i mørke og delvis mister sitt iøynefallende preg. 

SHT tilrår at OSL installerer egen lysintensitetsregulering av rullebane varsellys.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/31T

Det er en risiko for at flybesetninger tar feil av hvilken bane de er på, og forsøker å benytte taksebanen tilavgang ved flyplasser med taksebaner parallelt med rullebanen.

SHT tilrår Avinor å vurdere å innføre en prosedyre slik at flyginger ikke gis avgangsklarering før flygeleder har fastslått at flyet har passert et punkt hvor eneste gjenværende mulighet for avgang er på den aktuelle rullebanen.

 

Fakta

Sted Oslo lufthavn Gardermoen (ENGM)
Hendelsesdato 23.10.2005
ICAO flyplassindikator ENGM
Luftfartøy Boeing 737-600/700/800
Operatør Pegasus Airlines
Reg. merke TC-APH
Flygeforhold VMC
Fylke Akershus
Type hendelse Lufttrafikkhendelse
Type flyging Ervervsmessig, ikke-regelbunden
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart