Rapport om lufttrafikkhendelse Oslo lufthavn Gardermoen 23.10.2005 med Boeing 737-800, TC-APH
Luftfart rapport 2006/20
Startet avgang på TWY M. Ble stanset av flygeleder.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/32T
Ved Oslo lufthavn Gardermoen reguleres lysintensiteten til rullebane varsellys (runway guard lights, ”wig-wags”) sammen med taksebane senterlinjelys. Dette fører til at wig-wags dempes under gode værforhold i mørke og delvis mister sitt iøynefallende preg.
SHT tilrår at OSL installerer egen lysintensitetsregulering av rullebane varsellys.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/31T
Det er en risiko for at flybesetninger tar feil av hvilken bane de er på, og forsøker å benytte taksebanen tilavgang ved flyplasser med taksebaner parallelt med rullebanen.
SHT tilrår Avinor å vurdere å innføre en prosedyre slik at flyginger ikke gis avgangsklarering før flygeleder har fastslått at flyet har passert et punkt hvor eneste gjenværende mulighet for avgang er på den aktuelle rullebanen.
Fakta
Sted | Oslo lufthavn Gardermoen (ENGM) |
Hendelsesdato | 23.10.2005 |
ICAO flyplassindikator | ENGM |
Luftfartøy | Boeing 737-600/700/800 |
Operatør | Pegasus Airlines |
Reg. merke | TC-APH |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Akershus |
Type hendelse | Lufttrafikkhendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |