Rapport om luftfartsulykke 4. desember 2003 på Bodø lufthavn med Dornier DO 228-202 LN-HTA, operert av Kato Airline AS
Luftfart rapport 2007/23
Lynnedslag under cruise medførte brudd i overføringsstag til høyderor. Ustabilisert nødlanding endte med totalhavari.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/24T
Inntil ca. 30 % av trådene på enkelte jordingskabler mellom flyets skrog, horisontal stabilisator og høyderor kan ha vært brukket før lynet traff. Eksempelvis er ikke vedlikeholdskravene gitt av Dornier Luftfahrt GmbH spesifikke med hensyn til tilstand på flyets jordingskabler.
SHT tilrår derfor at Luftfartstilsynet vurderer om det bør gis tilleggskrav for vedlikehold av flytypen DO 228 med hensyn til evnen til å tåle lyn.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/23T
Presentasjon av vær på flygekontrolltjenestens radarfremvisere er viktig for å unngå at luftfartøyer radarledes inn i områder med farlige flygeforhold.
SHT tilrår Avinor å vurdere å integrere informasjon fra værradarer på radarfremvisere hos flygekontrolltjenesten.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/22T
Funksjonsdyktig flybåren værradar og optimal bruk av denne er viktig for å lokalisere nedbørceller og dermed unngå å fly inn i områder med farlige flygeforhold.
SHT tilrår Luftfartstilsynet og Kato Airline å vurdere hvordan det best kan settes fokus på vedlikehold av flybårne værradarer og opplæring i optimal bruk av disse.
Fakta
Sted | Bodø lufthavn (ENBO) |
Hendelsesdato | 04.12.2003 |
ICAO flyplassindikator | ENBO |
Luftfartøy | Dornier Do 228 |
Operatør | Kato Airline AS |
Reg. merke | LN-HTA |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Nordland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Middels, fly (5 700 - 10 000kg) |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |