Rapport om alvorlig luftfartshendelse på Oslo lufthavn Gardermoen 25. februar 2010 med Airbus A320-214 VP-BWM, operert av Aeroflot Russian Airlines
Luftfart rapport 2010/18
Luftfartøyet takset feil og tok av fra en parallell taksebane til rullebanen de hadde avgangsklarering for. Flygebesetningen oppdaget ikke at de hadde tatt av fra en taksebane før dette ble opplyst av flygeleder etter avgang. Undersøkelsen har avdekket at faktorer som bidro til hendelsen var å finne hos de involverte aktørene, dvs. flyselskapet, kontrolltårnet og lufthavnen.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2010/12T
Det er en risiko for at flygebesetninger benytter taksebane istedenfor rullebane til avgang. Risikoen er størst ved flyplasser som har taksebaner parallelt med rullebane. Aeroflot Russian Airlines hadde ikke prosedyre dokumentert i SOP for verifisering av posisjon før avgang.
Havarikommisjonen tilrår Aeroflot Russian Airlines å endre SOP (Standard Operation Procedures) med tilhørende sjekkliste, slik at fartøysjef og styrmann i fellesskap skal verifisere at de befinner seg på riktig intersection, på avgangsbanen de er klarert for, og i riktig kompassretning, før avgangsprosedyren iverksettes.
Fakta
Sted | ENGM, Oslo lufthavn Gardermoen |
Hendelsesdato | 25.02.2010 |
ICAO flyplassindikator | ENGM |
Luftfartøy | Airbus A319/320/321 |
Operatør | Aeroflot |
Reg. merke | VP-BWM |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Akershus |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |