Rapport om alvorlig luftfartshendelse på Oslo lufthavn Gardermoen 25. februar 2010 med Airbus A320-214 VP-BWM, operert av Aeroflot Russian Airlines

Luftfart rapport 2010/18

Luftfartøyet takset feil og tok av fra en parallell taksebane til rullebanen de hadde avgangsklarering for. Flygebesetningen oppdaget ikke at de hadde tatt av fra en taksebane før dette ble opplyst av flygeleder etter avgang. Undersøkelsen har avdekket at faktorer som bidro til hendelsen var å finne hos de involverte aktørene, dvs. flyselskapet, kontrolltårnet og lufthavnen.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2010/12T

Det er en risiko for at flygebesetninger benytter taksebane istedenfor rullebane til avgang. Risikoen er størst ved flyplasser som har taksebaner parallelt med rullebane. Aeroflot Russian Airlines hadde ikke prosedyre dokumentert i SOP for verifisering av posisjon før avgang.

Havarikommisjonen tilrår Aeroflot Russian Airlines å endre SOP (Standard Operation Procedures) med tilhørende sjekkliste, slik at fartøysjef og styrmann i fellesskap skal verifisere at de befinner seg på riktig intersection, på avgangsbanen de er klarert for, og i riktig kompassretning, før avgangsprosedyren iverksettes.

 

Fakta

Sted ENGM, Oslo lufthavn Gardermoen
Hendelsesdato 25.02.2010
ICAO flyplassindikator ENGM
Luftfartøy Airbus A319/320/321
Operatør Aeroflot
Reg. merke VP-BWM
Flygeforhold VMC
Fylke Akershus
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Ervervsmessig, ruteflyging
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart