Rapport om undersøkelse av arbeidsulykke om bord i Nordstar - LHXV nordvest av Måløy 7. oktober 2008

Sjøfart rapport 2009/04

Klemskade på fot i forbindelse med vedlikehold av tråldørene.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/22T

Sjøfartsdirektoratet har utarbeidet en egen sjekkliste for kontroll av arbeids- og levevilkår, men denne benyttes ikke ved tilsyn av fiskefartøy. I forhold til Nordstar innebærer dette at viktige bestemmelser inntatt i ASH-forskriften ikke har blitt fulgt opp ved tilsyn.

Havarikommisjonen vil på denne bakgrunn tilrå at Sjøfartsdirektoratet vurderer å innføre bruk av sjekklisten, som allerede benyttes på andre typer skip, for kontroll av arbeids- og levevilkår, herunder forhold knyttet til arbeidsmiljø, sikkerhet og helse, også på fiskefartøy.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/21T

Ulykken om bord i Nordstar 7. oktober 2008 viser at det kan få alvorlige konsekvenser dersom en tråldør løsner fra galgen og faller i sjøen. På Nordstar hang tråldørene utelukkende i vinsjene.

Havarikommisjonen tilrår at Sjøfartsdirektoratet vurderer å inkludere bestemmelser om sikring av tråldører i regelverket.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/20T

Fiskeridirektoratets praktisering av regelverket innebærer at det er vanskelig å få overført kvoter fra et fartøy til et annet eiet av et annet rederi uten å gå via kjøp og salg av fartøy. I forhold til Nordstar har dette resultert i hyppige, midlertidige eierskifter, noe som kan få negative sjøsikkerhetsmessige konsekvenser.

Havarikommisjonen tilrår at Fiskeridirektoratet revurderer dagens praksis i forhold til å godkjenne kvoteoverføringer mellom fartøy, med den målsetning å finne fram til ordninger som innebærer at det er mulig å opprettholde dagens utnyttelse av tildelte kvoter uten å fremtvinge hyppige eierskifter.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/19T

Nordstar har en sikkerhets- og opplæringsmanual om bord som blant annet beskriver organisering, ansvar og plikter, arbeidsutførelse, opplæring og bruk av risikoanalyser for å vurdere kritiske arbeidsoperasjoner, samt prosedyrer knyttet til beredskap. Undersøkelsen har avdekket at manualen ikke følges på flere viktige områder.

Havarikommisjonen tilrår at rederiet vurderer å implementere manualen i landorganisasjonen og om bord i Nordstar i en slik utstrekning at kravene i ASH forskriften blir ivaretatt.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/18T

Da babord tråldør gikk i sjøen ble hanefotforlengeren, som er festet til tråldøra, strammet opp med voldsom kraft slik at en av mannskapet på dekk ble skadet. På Nordstar ligger hanefotforlengerne forover på dekk og er festet til rekka mot trålbanen.

Havarikommisjonen tilrår at rederiet vurderer å gjennomføre risiko-analyser av arrangementet med hanefotforlengerne i forhold til arbeidsoperasjoner på akterdekk.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/17T

Under vedlikeholdsarbeid på styrbord tråldør falt babord tråldør utilsiktet i sjøen og den påfølgende bevegelsen i hanefotforlengeren førte til at en av mannskapet på dekk ble skadet. På Nordstar henger tråldørene utelukkende i vinsjene når de ikke er i bruk.

Havarikommisjonen tilrår rederiet å vurdere andre tekniske løsninger for å sikre tråldørene i galgen.

 

Fakta

Sted Nordvest av Måløy
Hendelsesdato 07.10.2008
Ulykkeskategori Personskade
Område Norsk territorialfarvann
IMO-nummer 6920111
Fartøyets navn Nordstar
Type hendelse Person-/arbeidsulykke
Type fartøy 6 - Fiske-/ fangstfartøy
Register Merkeregistrert

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori