Rapport om undersøkelse av sjøulykke med Sundstraum IMO nr. 8920567 og Kapitan Lus IMO nr. 9077551 kollisjon i Øresund 3. juli 2009

Sjøfart rapport 2010/10

Statens havarikommisjon for transport har sammen med danske og maltesiske undersøkelsesmyndigheter gjennomført en sikkerhetsundersøkelse etter kollisjonen mellom det norske fartøyet Sundstraum og det Maltaregistrerte fartøyet Kapitan Lus. Fartøyene kolliderte i dansk farvann 3. juli 2009. Det blir i rapporten fremmet to sikkerhetstilrådinger til Sundstraums operatørselskap.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/27T

Manglende trening førte til at besetningen ikke tidlig nok reagerte på den oppståtte situasjonen og derigjennom ble det tilgjengelige handlingsrommet til å gjenvinne kontroll ikke benyttet.  Operatørens styringssystem legger ikke opp til at fartøysbesetningene driver praktisk trening på scenarier hvor kontroll over styring av skipet tapes.

Havarikommisjonen tilrår operatøren å legge til rette for at samtlige skipsbesetninger trener praktisk på håndteringen av scenarier der manglende kontroll over skipenes styring oppstår.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/26T

Sundstraum seilte gjennom Øresund uten los om bord og derigjennom valgte bort den sikkerhetsbarrieren losen representerer.  Operatøren har i sitt styringssystem overlatt beslutningen om bruk av frivillig losing til skipsføreren.

Havarikommisjonen tilrår operatøren å vurdere bruk av los i Øresund og lignende farvann i tråd med IMO`s anbefalinger.

 

Fakta

Sted Drogden renne, København, Danmark
Hendelsesdato 03.07.2009
Ulykkeskategori Kollisjon
Område Annet lands territorialfarvann
IMO-nummer 8920567 / 9077551
Fartøyets navn Sundstraum / Kapitan Lus
Type hendelse Kollisjon (mellom to fartøyer eller liknende)
Type fartøy 1 - Tankskip / 4 - Stykkgodsskip
Register NIS / Annet flagg