Rapport om undersøkelse av sjøulykke med Sundstraum IMO nr. 8920567 og Kapitan Lus IMO nr. 9077551 kollisjon i Øresund 3. juli 2009
Sjøfart rapport 2010/10
Statens havarikommisjon for transport har sammen med danske og maltesiske undersøkelsesmyndigheter gjennomført en sikkerhetsundersøkelse etter kollisjonen mellom det norske fartøyet Sundstraum og det Maltaregistrerte fartøyet Kapitan Lus. Fartøyene kolliderte i dansk farvann 3. juli 2009. Det blir i rapporten fremmet to sikkerhetstilrådinger til Sundstraums operatørselskap.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/27T
Manglende trening førte til at besetningen ikke tidlig nok reagerte på den oppståtte situasjonen og derigjennom ble det tilgjengelige handlingsrommet til å gjenvinne kontroll ikke benyttet. Operatørens styringssystem legger ikke opp til at fartøysbesetningene driver praktisk trening på scenarier hvor kontroll over styring av skipet tapes.
Havarikommisjonen tilrår operatøren å legge til rette for at samtlige skipsbesetninger trener praktisk på håndteringen av scenarier der manglende kontroll over skipenes styring oppstår.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/26T
Sundstraum seilte gjennom Øresund uten los om bord og derigjennom valgte bort den sikkerhetsbarrieren losen representerer. Operatøren har i sitt styringssystem overlatt beslutningen om bruk av frivillig losing til skipsføreren.
Havarikommisjonen tilrår operatøren å vurdere bruk av los i Øresund og lignende farvann i tråd med IMO`s anbefalinger.
Fakta
| Sted | Drogden renne, København, Danmark |
| Hendelsesdato | 03.07.2009 |
| Ulykkeskategori | Kollisjon |
| Område | Annet lands territorialfarvann |
| IMO-nummer | 8920567 / 9077551 |
| Fartøyets navn | Sundstraum / Kapitan Lus |
| Type hendelse | Kollisjon (mellom to fartøyer eller liknende) |
| Type fartøy | 1 - Tankskip / 4 - Stykkgodsskip |
| Register | NIS / Annet flagg |