Rapport om undersøkelse av sjøulykke - forlis av fiskefartøyet Lill-Anne, LM6753, Vestfjorden 11. mars 2009

Sjøfart rapport 2010/08

Ca. kl. 2257 onsdag 11. mars 2009 forliste Lill-Anne i Vestfjorden mellom Myken og Røst, i posisjon N 67° 04,89' Ø 012° 20,92'. Eieren av sjarken ble senere funnet omkommet i styrhuset.

Sjarken Lill-Anne var sammen med en kameratbåt på vei nordover fra Trøndelagskysten. De var på vei til Røst.

I ulykkestidsrommet var det sør sørøstlig liten kuling 12 m/s. Bølgefeltet gikk i nordnordøstlig retning (innover Vestfjorden) med signifikant bølgehøyde på 2 meter. Fartøyene fikk bølgene aktenfra på babord låring og vinden mot akter.

Havarikommisjonen anser det som sannsynlig at Lill-Anne skar ut mot babord da den ble tatt igjen av en høyere bølge. Samtidig krenget sjarken mot styrbord og løst utstyr ble forskjøvet mot styrbord skuteside. Det kom sjø på arbeidsdekket. Da luken til lasteromsåpningen var løs kom det sjø ned i rommet. Det var lite eller ingen reststabilitet igjen med mindre enn 500 liter med sjø på dekk og i lasterommet.

Det er anslått at tidsrommet fra sjarken skar ut til siden og til akterenden sank var innenfor meget kort tid, sekunder heller enn minutter.

Kombinasjonen av at forliset sannsynligvis skjedde veldig fort, kaldt vann, akterenden hadde sunket, og mangel på alternativ nødutgang, bidro til at føreren druknet i styrhuset.

Stabilitetsberegningene havarikommisjonen har fått utarbeidet viser at Lill-Anne i utgangspunktet hadde god stabilitet. Løst utstyr, ombygging og åpen lasteluke var forhold som hadde stor betydning for hendelsesforløpet og utfallet av ulykken. Innsetting av ny og større motor i 1989, som hadde behov for mer luft men uten at ventilasjonsåpningen ble endret, medførte til at lasteluken var delvis åpen under seilasen.

 Lill-Anne nettbilde

Det rettes en sikkerhetstilråding til eiere og brukere av sjarker og en til Sjøfartsdirektoratet. I undersøkelser av andre sjøulykker med sjarker har det blitt gitt sikkerhetstilrådinger til Sjøfartsdirektoratet. To av disse er også aktuelle i forbindelse med denne ulykken.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/23T

Innsetting av ny motor i 1989 fikk konsekvenser på fartøyets byggetekniske sikkerhet. Motorens antatte økte behov for luftgjennomstrømning ble løst ved å ha dekksluken delvis åpen. Vurdering om behov for økt luftgjennomstrømning gjøres ofte ikke når ny motor installeres og dette medfører at problemet avdekkes først av brukeren når fartøyet igjen er satt i drift. Denne problemstilling mener havarikommisjonen også kan være gjeldende for lastefartøyer uten sertifikatplikt (under 15 meter), samt fritidsfartøyer.

Som del av det holdningsskapende arbeidet tilrår havarikommisjonen Sjøfartsdirektoratet å informere installatører av nye motorer om viktigheten av å vurdere om eksisterende ventilasjonsarrangement er tilfredsstillende for det aktuelle luftbehovet som oppgis av motorprodusenten for ventilering av motorrommet.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/22T

Etter havarikommisjonens vurderinger var den delvis åpne dekksluken med manglende sikring av avgjørende betydning for forliset.

Statens havarikommisjon for transport tilrår eiere og brukere av sjarker om å påse at dekkslukene er værtette og har festeanordning og at lukene holdes stengt og sikret i sjøen. Etter dagens standard for sjarker skal karmhøyden være minst 380 mm. Havarikommisjonen vil også påpeke viktigheten av at utstyr og last er forsvarlig sikret.

 

Fakta

Sted Vestfjorden
Hendelsesdato 11.03.2009
Ulykkeskategori Forsvunnet fartøy
Område Norsk territorialfarvann
Fartøyets navn Lill-Anne
Type hendelse Dødsulykke, Forskyvning av last, Forsvunnet/savnet fartøy, Kantring
Type fartøy 6 - Fiske-/ fangstfartøy
Register Merkeregistrert

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori