Rapport om sjøulykke om bord i motorfergen Røst - LDWE, ved Skrova 18. mai 2013
Sjøfart rapport 2014/05
MF Røst var nettopp satt inn i rutesambandet Svolvær-Skutvik-Skrova av rederiet Torghatten Nord AS. Mannskapet hadde fått muntlig beskjed fra rederiet om at Fyrsundet inntil videre ikke skulle benyttes av MF Røst siden aktermasta var regnet å være for høy til å passere under luftspennet som førte høyspenning. Imidlertid mente kapteinen og overstyrmannen som var om bord i fartøyet på ulykkestidspunktet at passasje for MF Røst likevel ville la seg gjøre. De ønsket derfor 18. mai 2013 å verifisere avstanden mellom fartøyets aktermast og luftspennet. Sjøkartet oppgav 20 m mens skiltene på land informerte om 22 m. Fartøysledelsen hadde målt fartøyets høyde til å være 20,7 m, målt fra vannlinjen til toppen av aktermasta. Ved ankomst Fyrsundet entret overstyrmannen formasta, som var noe lavere enn aktermasta, for å observere passeringen og kontrollmåle marginen mellom masta og ledningene ved hjelp av en medbrakt fiskestang. Imidlertid, da fartøyet passerte under den siste av de tre høyspentledningene kom fiskestangen i kontakt med høyspent, overstyrmannen fikk elektrisk støt og døde som følge av fallet ned fra formasta. Havarikommisjonens undersøkelse har funnet at rederiet hadde mangelfull informasjonsflyt, at det var mangler i myndighetenes rutiner for innmelding av kartdata og ajourhold av sjøkart, og at mannskapet var ukjent med at det skal være en sikkermargin til luftspenn som fører høyspent. Statens havarikommisjon for transport fremmer totalt fire sikkerhetstilrådinger i forbindelse med denne undersøkelsen.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/05T
Undersøkelsen av ulykken om bord i MF Røst 18. mai 2013 har vist at det ikke var gjennomført en risikovurdering for MF Røst i nytt samband på ulykkestidspunktet og at formidlingen av sikkerhetskritisk informasjon om begrensinger i sambandet var mangelfull. Konsekvensen av dette var at besetningen om bord i MF Røst ignorerte de instruksene som ble gitt av rederiet.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Torghatten Nord AS gjennomgår og forbedrer sine interne rutiner for kommunikasjon mellom rederi og fartøy, samt rutiner for gjennomføring av risikovurderinger før oppstart av et nytt rutesamband eller nytt fartøy.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/06T
Undersøkelsen av ulykken om bord i MF Røst 18. mai 2013 har vist at det var en usikkerhet om hva som var friseilingshøyden i sundet. Det er funnet forskjeller i høydeangivelse av luftspennet i kartet sammenlignet med skiltene i land. De aktuelle skiltene var dessuten uklare om sikkerhetsmarginer ved høyspenning. Videre har undersøkelsen avdekket at kraftlinjen i 2013 var lavere enn ved siste oppgitte modifisering. Konsekvensene av dette er at sjøfarende ikke med sikkerhet kan vite hva som er riktig friseilingshøyde.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Kystverket gjennomfører tiltak slik at riktige friseilingshøyder blir kommunisert entydig og fremstår tydelig for sjøfarende.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/07T
Undersøkelsen av ulykken om bord i MF Røst 18. mai 2013 har vist at nasjonal nautisk veiledning henstiller sjøfarende til forsiktighet ved navigering nær kraftledninger, men opplyser ikke om sikkerhetsmarginen som er tatt hensyn til ved høyspent i friseilingshøyden angitt i kart og på skilt. En konsekvens av dette kan være at sjøfarende utfordrer angitt friseilingshøyde og på grunn av dette kommer inn i faresonen rundt høyspentledninger.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens kartverk Sjø å tydeliggjøre i egnede publikasjoner hva som gjelder av nasjonale krav til sikkerhetsmargin for angivelsen av friseilinghøyden under luftspenn som fører høyspenning.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/08T
Undersøkelsen av ulykken om bord i MF Røst 18. mai 2013 har vist at nasjonal nautisk veiledning henstiller sjøfarende til forsiktighet ved navigering nær kraftledninger, men opplyser ikke om sikkerhetsmarginen som er lagt inn ved høyspent i friseilingshøyden angitt i kart og på skilt. En konsekvens av dette kan være at sjøfarende utfordrer angitt friseilingshøyde og kommer inn i faresonen rundt høyspentledninger.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at International Chamber of Shipping i sin publikasjon Bridge Procedures Guide tar inn praktiske og relevante råd om høydebegrensinger generelt, om sikkerhetsmargin og friseilinghøyde under luftspenn som fører høyspenning.
Fakta
Sted | Skrova, Vågan kommune |
Hendelsesdato | 18.05.2013 |
Ulykkeskategori | Personskade |
Område | Norsk territorialfarvann |
IMO-nummer | 9035709 |
Fartøyets navn | MF Røst |
Type hendelse | Dødsulykke, Fall om bord |
Type fartøy | 5 - Passasjerskip-ferjer |
Register | NOR |