Rapport om kollisjon mellom fritidsbåt og vannskuter i Fognafjorden, Stavanger, 1. september 2024
Sjøfart rapport 2025/03
Klokken 0117 om natten den 1. september 2024 kolliderte en fritidsbåt og en vannskuter i Fognafjorden nord for Stavanger. To gutter på 15 og 16 år på vannskuteren omkom, mens fritidsbåtføreren ikke fikk noen fysiske skader. Det var nattemørke uten måneskinn og vannskuteren hadde ingen lanterner eller andre lys som kunne gjort den mer synlig. Havarikommisjonen mener dette var hovedgrunnen til at føreren av fritidsbåten ikke oppdaget vannskuteren som var på kollisjonskurs. Det er uvisst om guttene på vannskuteren oppdaget fritidsbåtens lanterner før kollisjonen, eller om de på et tidspunkt oppdaget båten, men at det var for sent å manøvrere unna. Alternativt, dersom de så lanternene fra fritidsbåten før ulykken kan de ha feilbedømt avstand, kurs og hastighet til fritidsbåten som kom imot.
Like etter klokken 01 om natten var fritidsbåten på vei nordover i Fognafjorden med en hastighet på 25-27 knop. Samtidig var vannskuteren på vei sørover med en hastighet på cirka 40 knop. I mer enn 16 sekunder hadde de to fartøyene kurs rett mot hverandre.
SHK gjennomførte et observasjonsseilas i samme område med tilsvarende mørketilstand som ulykkesnatten. Seilasen viste at det var nærmest umulig å oppdage en farkost uten lanterner visuelt, selv på korte avstander.
Avstandsbedømming er særlig vanskelig i mørket
Avstandsbedømming er særlig vanskelig i mørket, da referanser i terreng og omgivelser rundt blir mindre synlige eller usynlige. Det er spesielt vanskelig å bedømme avstanden til en båt som har kurs rett imot. SHKs undersøkelse har også vist at fordi de to fartøyene holdt relativt høy hastighet mot hverandre, var det liten tid å reagere om avstandsbedømmelsen ikke var korrekt.
Lanterner er en viktig forutsetning for sikker navigering i mørket
Lanterner danner grunnlag for å bli sett av andre fartøy, og er en viktig forutsetning for sikker navigering i mørket. Undersøkelsen har vist at det er utfordrende å få ettermontert lanterner på vannskutere i tråd med kravene i regelverket for vannskutere.
En vannskuter skal i henhold til regelverket vise lanterner dersom den føres mellom solnedgang og soloppgang, eller i nedsatt sikt. I praksis er det derfor forbudt å føre denne type fartøy i mørke uten lanterner.
Viktig å ta hensyn til ungdoms risikoatferd i Sjøfartsdirektoratets nullvisjon
Unge mennesker ned til 16 år har i dag med godkjent båtførerbevis lov å føre fritidsfarkoster i hastigheter helt opp mot 50 knop. Som følge av sin unge alder har de ofte lite erfaring med kjøring i mørket. Det vil kunne føre til farlige situasjoner. Sammenlignet med voksne viser forskning at ungdom ofte undervurderer risiko, og er mer opptatt av fordeler ved risikoadferden enn de farene som er involvert.
I Sjøfartsdirektoratets nullvisjon er det foreslått to tiltak som omhandler hastighet og kompetanse. Basert på funnene i denne undersøkelsen mener Havarikommisjonen at ungdoms risikoadferd også er en viktig faktor som må hensyntas i det videre arbeid med nullvisjonen.
Publisert 25.06.2025
Fakta
Sted | Fognafjorden nord for Stavanger |
Hendelsesdato | 01.09.2024 |
Ulykkeskategori | Kollisjon |
Område | Norsk territorialfarvann |
Fartøyets navn | Fritidsfartøy |
Type hendelse | Dødsulykke, Kollisjon (mellom to fartøyer eller liknende) |