Sammenstøt mellom traktor og persontog på Embretsfoss planovergang på Randsfjordbanen, 4. mai 2004

Bane rapport 2005/02

Tirsdag 4. mai 2004 inntraff et sammenstøt mellom tog 694 og en traktor på Embretsfoss planovergang som ligger mellom stasjonene Åmot og Geithus i Modum kommune. Lokomotivføreren opplyste at han hadde signal ”planovergangen kan passeres” (hvitt blinklys) i W2-signalet som vises mot tog. Dette indikerte at planovergangen var sperret for veitrafikk med lys og lydsignaler. Da han fikk planovergangen i syne oppdaget han en traktor som var på vei over planovergangen. Han ga signal ”tog kommer” med lokfløyta, men traktoren befant seg allerede på planovergangen, og et sammenstøt var ikke til å unngå Traktorføreren ble transportert til sykehus, men omkom senere av skadene.

Det er ingen indikasjoner på at signalanlegget ikke har fungert som det skulle. Lokomotivføreren opplyste at traktorføreren ikke gjorde antydning til å se mot høyre. Det er høyst sannsynlig at han verken har hørt varselklokkene på planovergangen eller toget som tutet. Om det røde lyset ble oversett eller temporært var slokt like før ulykken inntraff kan det ikke gis noe svar på, men det ble fastslått at det røde lyset i veisignal V1 fungerte når veisignalanlegget ble testet umiddelbart etter ulykken. Et vitne bekreftet at veisignalklokkene ringte før ulykken inntraff. Hvis føreren av traktoren hadde på seg øreklokker tilkoblet radio, er det sannsynlig at han ikke hørte veisignalklokkene. Det er avdekket mangler ved skiltingen foran planovergangen. Da dette er en privat vei/planovergang som benyttes allment, bør skilting utføres iht. offentlig skiltnorm.

Havarikommisjonen vil anta at denne ulykken formodentlig kunne vært forhindret hvis veisikringsanlegget hadde vært utstyrt med veibommer. Havarikommisjonen bedømmer det som ”en meget stor fare” både for togpassasjerer og veifarende i de tilfeller hvor kjøretøy utilsiktet kommer inn på jernbanesporet ved planoverganger.

Embretsforss planovergang.jpg
Embretsforss planovergang. Foto: Havarikommisjonen

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding nr. 2005/04T

Jernbaneverket bør i samråd med eier av veien bidra til at den private planovergangen blir sikret bedre enn med dagens lys/lydsignalanlegg. Alternativt bør det føres en dialog med eier om alternativ fremføring av vei, slik at planovergangen eventuelt kan fjernes.

 

Sikkerhetstilråding nr. 2005/03T

Samferdselsdepartementet bør vurdere om Statens vegvesen i samråd med Modum kommune bør bidra til at den private veien fram til planovergangen blir skiltet med varselskilter og avstandsmerker i henhold til gjeldene regler for planoverganger.

 

 

Fakta

Sted Embretsfoss planovergang, Randsfjordbanen
Hendelsesdato 04.05.2004
Tog No. BM 73002 Tog 694
Driftsform Strekning med fjernstyring
Stillverksanleggstype Stillverk
ATC DATC
Type transport Persontog
Type hendelse Planovergangsulykke
Materiell kategori Motorvognsett
Operatør NSB
Banestrekning Randsfjordbanen

Rapporter - samme banestrekning

Rapporter - samme hendelseskategori