Rapport om sammenstøt mellom tog 811 og vogntog på Borgestad Fabrikker planovergang, Bratsbergbanen, 29. april 2020
Bane rapport 2021/04
Onsdag 29. april 2020 kl. 1148 kolliderte Vygruppen AS sitt tog 811 med et vogntog på planovergangen i Borgestadbakken. Planovergangen ligger før Borgestad stasjon, mellom Porsgrunn og Skien på Bratsbergbanen i Skien kommune. Planovergangen er sikret med et halvbomanlegg. Vogntoget bestod av en trekkbil med svanehalshenger (tralle) som transporterte en fritidsbåt. Havarikommisjonens undersøkelse har satt søkelys på ansvar for trafikksikkerhet og fremkommelighet i grensesnittet mellom veg og jernbane. Veien over planovergangen hadde en uheldig vertikal linjeføring som var avgjørende for ulykken. Undersøkelsen har avdekket et uavklart ansvarsforhold mellom veieier Skien kommune og infrastrukturforvalter Bane NOR SF når det gjelder planoverganger på offentlig vei. Samtidig mangler veieier krav og anbefalinger for veiutforming over planoverganger, og kontroll av dette blir ikke utført.
Vogntogsjåføren kjørte sakte ned mot planovergangen og hevet trekkbilen på luftfjærene for å passere planovergangen, som sjåføren oppfattet som en «kul over skinnegangen». I det trekkbilen var kommet over planovergangen ble trallen hengende fast. Sjåføren gikk ut av førerhytta for å heve svanehalsen ytterligere ved hjelp av et utvendig betjeningspanel. Vedkommende hadde bare så vidt kommet ut av bilen før veisikringsanlegget på planovergangen ble aktivert, og bommene begynte å gå ned. Trekkbilens ferdsskriver har registrert kjøretøyet som stillestående i under to minutter før kollisjonen. Sjåføren forsøkte da å varsle ved å ringe 112, men rakk ikke å få svar før tog 811 kolliderte med trallen.
Ulykken er et eksempel på et av de mest alvorlige ulykkescenarioene innen jernbane. Dersom det hadde vært et fullastet persontog med flere hundre passasjerer, i møte med en tilhenger med tung last, ville det utvilsomt fått større og alvorligere konsekvenser.
Sikkerhetsundersøkelsen har også belyst manglende krav og forventinger til transportbransjens risikovurderinger. Havarikommisjonen fremmer fire sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.
Foto: Bane NOR SF
Publisert 29.04.2021
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding Bane nr. 2021/08T
Onsdag 29. april 2020 kolliderte Vygruppen AS sitt tog 811 med et vogntog som stod fast på en sikret planovergang i Borgestadbakken i Skien kommune. Bane NOR SF sine målinger viste at planovergangen utgjorde en forhøyning utenfor deres anbefalinger, men det er ikke rutiner for at dette videreføres som en risiko.
Statens havarikommisjon tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane NOR SF om å kartlegge planoverganger med risiko for at lavtbyggende kjøretøy med lang akselavstand kan sette seg fast, og informere den aktuelle eier av veien.
Sikkerhetstilråding Bane nr. 2021/09T
Onsdag 29. april 2020 kolliderte Vygruppen AS sitt tog 811 med et vogntog som stod fast på en sikret planovergang i Borgestadbakken i Skien kommune. Den kommunale veiens linjeføring over planovergangen gjorde det vanskelig for lavtbyggende vogntog å komme over. Kommunen regnet veien over planovergangen som utenfor deres ansvarsområde.
Statens havarikommisjon tilrår Samferdselsdepartementet å gjøre veieiere oppmerksomme på at det overordnede ansvaret for trafikksikkerhet og fremkommelighet på deres veier inkluderer kryssing av planoverganger.
Sikkerhetstilråding Bane nr. 2021/10T
Onsdag 29. april 2020 kolliderte Vygruppen AS sitt tog 811 med et vogntog som stod fast på en sikret planovergang i Borgestadbakken i Skien kommune. Den kommunale veiens linjeføring over planovergangen gjorde det vanskelig for lavtbyggende vogntog å komme over. Vegdirektoratets krav og retningslinjer inneholder ingen informasjon om planoverganger som en veieier kan støtte seg på i risikovurdering av trafikksikkerhet.
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å tilby veiledning til alle veieiere ved risikovurdering av planoverganger.
Sikkerhetstilråding Bane nr. 2021/11T
Onsdag 29. april 2020 kolliderte Vygruppen AS sitt tog 811 med et vogntog som stod fast på en sikret planovergang i Borgestadbakken i Skien kommune. Den kommunale veiens linjeføring over planovergangen gjorde det vanskelig for lavtbyggende vogntog å komme over. Sjåfører mangler informasjonskilder for å avdekke utfordringer med slike planoverganger.
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å videreutvikle sine informasjonstjenester slik at de inkluderer opplysninger om planoverganger med spesielle utfordringer.
Fakta
Sted | Borgestad fabrikker planovergang, Borgestad |
Hendelsesdato | 29.04.2020 |
Tog No. | 811 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
Stillverksanleggstype | Stillverk |
ATC | DATC |
Km på banestrekning | 187,36 |
Type transport | Persontog |
Type hendelse | Planovergangsulykke |
Materiell kategori | Motorvognsett |
Operatør | Bane NOR SF / Vygruppen AS |
Banestrekning | Bratsbergbanen |