Rapport om sammenstøt mellom persontog 2387 og godstog 5741 på Koppang stasjon Rørosbanen 17. desember 2009
Bane rapport 2010/08
Torsdag 17.12.2009 kl. 1740 var det en flankekollisjon mellom godstog 5741 og persontog 2387 i sporveksel 4 på Koppang stasjon. Godstoget startet å kjøre fra spor 2 på signalbildet som gjaldt for persontoget som stod i spor 1. Feilen ble oppdaget før toget passerte eget utkjørsignal som viste "stopp", og nødbrems ble aktivert. Det var likevel for kort bremsevei til at toget klarte å stoppe før dette hadde kommet ut i middel for spor 1. I spor 1 var persontoget ferdig med passasjerutvekslingen og startet fra plattformen, samtidig som godstoget startet fra spor 2. Føreren av persontoget ble oppmerksom på at godstoget hadde startet fra spor 2, men da dette ble oppdaget var bremseveien litt for kort til at persontoget klarte å stoppe. Ingen personer ble skadet, og det oppstod kun små materielle skader. Havarikommisjonen fremmer to sikkerhetstilrådinger i forbindelse med hendelsen. Sikkerhetstilråding nummer en retter seg mot å gjennomgå signalplasseringen på alle stasjoner for å påse at denne er i henhold til teknisk regelverk, og at eventuelle avvik er dokumentert. Sikkerhetstilråding nummer to retter seg mot barrieresystemet. Dette bør oppgraderes slik at det fungerer som en barriere mot enkeltfeil slik at to tog ikke havner i samme togvei uten tillatelse.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding JB nr. 2010/14T
Selv ved lav hastighet, med nødbrems aktivert før passering av signalet, stoppet ikke godstoget før det førende lokomotivet var kommet inn i middel til nabotogspor. Det er ikke tilstrekkelig bremsevei mellom utkjørhovedsignal og middel for annen togvei til at Koppang stasjon har en fullstendig barriere mot at to tog utilsiktet havner i samme togvei.
Havarikommisjonen tilrår at Statens jernbanestilsyn pålegger Jernbaneverket å kartlegge situasjonen på aktuelle stasjoner, vurdere hensiktsmessighet i etablerte barrieresystemer, og etablere en tiltaksplan for å forsterke barrierene slik at tog ikke utilsiktet havner i samme togvei.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2010/13T
På Koppang stasjon er utkjørhovedsignal L 573 KOP plassert til venstre for spor 1, mens utkjørhovedsignal N 573 KOP står til venstre for spor 2. Signalene er forskjøvet i forhold til hverandre.
Havarikommisjonen tilrår Statens Jernbanetilsyn å pålegge Jernbaneverket å ta en gjennomgang av signalplasseringen på alle stasjoner for å påse at signalene er plassert i henhold til forskrift/teknisk regelverk, og at eventuelle avvik er sikkerhetsmessig dokumentert.
Fakta
Sted | Koppang stasjon |
Hendelsesdato | 17.12.2009 |
Tog No. | 2387 / 5741 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
Stillverksanleggstype | Stillverk |
ATC | DATC |
Type transport | Godstog, Persontog |
Type hendelse | Sammenstøt |
Materiell kategori | Lokomotiv, Motorvognsett |
Operatør | NSB AS / CargoNet AS |
Banestrekning | Rørosbanen |